به استحضار میرساند جهت ساماندهی تردد اتوبوس های داخل پردیس، جلسات کارشناسی با حضور مسئولین دانشگاه برگزار شد و همچنین در این ارتباط نشستی نیز با شورای محترم صنفی دانشجویان دانشگاه انجام شد. در نهایت تصمیم کمیته ترافیک دانشگاه بر این قرار گرفت که مسیر گردش اتوبوسها بصورت حلقهای پیرامون واحدهای دانشگاه از طریق مسیرهای اصلی پردیس و بصورت نقشه زیر انجام شود. طرح مذکور از روز دوشنبه پانزدهم بهمن ماه جاری اجرا خواهد شد.
این طرح مزایای ذیل را در پی دارد:
1- در مسیر قبلی، اتوبوسها از خوابگاه مصلینژاد حرکت کرده و در مسیری پادساعت گرد، به سمت درب شرقی و بعد درب غربی حرکت میکردند. سپس دور زده و همین مسیر را برمی گشتند. در این رفت و برگشت، هر بار حدود 6200 متر مسافت طی میشد. در طرح جدید، طول مسافت طی شده در هر بار چرخش اتوبوس ها و برگشت به نقطه اول حدود 5000 متر است. همچنین تعداد ایستگاه ها به نصف (از 24 ایستگاه به 12 ایستگاه) کاهش مییابد. مشخص است که این موارد منجر به کاهش آلودگی، کاستن از تردد اضافه و افزایش سرعت سرویسدهی خواهد شد.
2- در مسیر جدید، واحدهای دانشگاهی که پیشتر در مسیر سرویسدهی اتوبوس ها قرار نداشتند (دانشکدههای علوم ورزشی، دامپزشکی، معماری و شهرسازی، مرکز رفاهی شماره 1)، در مدار قرار میگیرند.
3- در طرح جدید، اتوبوسها فقط در یک باند از مسیر اصلی داخل پردیس (مسیرساعتگرد)، تردد خواهند نمود و باند دیگر بطور کامل از تردد اتوبوسها تخلیه میشود که در کاهش ترافیک این مسیر تأثیرگذار خواهد بود.
4- مسیر جدید تردد اتوبوسها، بصورت ساعتگرد در نظر گرفته شده است. به این ترتیب در تقاطع ها و میدان ها، اتوبوسها صرفاً گردش بهراست خواهند داشت. بنابراین اتوبوسها نیازی به چرخش دور میدان ندارند و از قطع شدن مسیرها و تداخل ترافیکی با سایر لاینهای منتهی به میدان یا تقاطع (که در حالت گردش به چپ روی می دهد و گاهی منجر به انسداد، احتمال تصادف یا کندی ترافیک می شود)، جلوگیری خواهد شد.
5- از آنجاکه بیشترین مبدأ و مقصد سفرهای داخل پردیس متعلق به میدان علوم است، لذا ابتدا و انتهای خط تردد اتوبوسها نیز به میدان علوم منتقل خواهد شد. در موارد معدودی که رانندهها برای استراحت در پارکینگ میدان علوم توقف خواهند کرد (که البته همزمان با ساعت شروع کلاس ها نخواهد بود)، از دانشجویان محترم درخواست می شود جهت ادامه مسیر، اتوبوس را عوض نموده و از خودروی دیگری که در حال سرویس است، استفاده نمایند.
در پایان ضمن امید به اینکه اجرای این طرح موجب خدمترسانی بهتر، افزایش رضایتمندی دانشجویان، کاهش آلودگی، کاستن از بار ترافیک سطح پردیس و حرکتی به سمت تحقق دانشگاه سبز شود، از دانشجویان گرامی درخواست دارد دانشگاه را در اجرای آزمایشی طرح یاری نمایند. به این منظور از شورای محترم صنفی دانشجویان تقاضا دارد نظرات انتقادی و پیشنهادات اصلاحی دانشجویان عزیز را به مدیریت اداری و پشتیبانی دانشگاه منتقل نمایند.