آیین نامه و مقررات مسابقات
تمرینات قهرمانی
سوال های متداول
تمرینات همگانی
  1. اطلاعیه ها
  2. اخبــــــــــار
  3. دبیرخانه منطقه 9 کشور
  4. پنجره ای رو به ورزش
  دانشگاه های تحت پوشش دبیرخانه منطقه 9 ورزش دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور

بازدید و ارزیابی مرکز آموزش عالی کاشمر اولین مقصد بازدید های دبیر محترم منطقه 9 ورزش دانشگاه های کشور

بازدید و ارزیابی مجتمع آموزش عالی گناباد دومین مقصد بازدید های دبیر محترم منطقه 9 ورزش دانشگاه های کشور
جدول کارنمای مسابقات ورزشی دانشجویان دانشگاه ها و موسسات آمورش عالی منطقه 9 ورزش کشور - 1398

اسپایک بال یک نسخه اصلاح شده  والیبال دو به دو  می باشد که  در سال 1989 توسط ایوان سلارز ایجاد شده و در سال 1990 به علت عدم استقبال رها شده است. از سال 2008  تا کنون  شرکت کانکاکی آمریکا  و Spikeball  اروپا ، بازاریابی روی این ورزش را به عنوان یک سرگرمی آغاز کردند .

بازی در فرم استاندارد چهار نفره با یک توپ و (سبد ) ترامپولین انجام میشود . البته بازی  دو نفره و شش نفره هم انجام می شود . بازی  کاملا مشابه والیبال برگزار میشود. به این صورت است که بازیکن تیم  شروع کننده باید یک ضربه توپ را به تور ترامپولین بزند و بازیکن تیم مقابل باید با نهایتا سه ضرب توپ را مجددا به ترامپلاین برساند و به همین روش بازی ادامه پیدا مکیند تا زمانیکه یک تیم تخلف کند و با امتیاز ست شماری برنده و بازنده مشخص شوند . عدد گل زده در ست شماری مشابه والیبال می باشد.

بعد از سرویس، هیچ محدودیتی برای بازی وجود ندارد. شرکت کنندگان می توانند به توپ از هر نقطه اطراف تور ضربه بزنند .بازی ادامه می یابد تا زمانی که تیمی نتواند توپ را برگرداند یا توپ به یک قطعه حاشیه برخورد کند ، در این مرحله بازی به پایان می رسد و تیم مقابل 1 امتیاز دریافت می کند.در زمان سرویس بازیکنان باید 6 فوت با ترامپولین فاصله داشته باشند.بازیکنان در طول بازی نباید مانع هم برای ضربه زدن به توپ شوند.

مواد مورد نیاز برای بازی شامل یک ترامپولین مانند و یک توپ کوچک با محیط 12 اینچی است. بازیکنان در یک مربع در اطراف تور با هم تیمی خود به یک طرف ، و عضو تیم مقابل در طرف دیگر صف می شوند. هر بازیکن نود درجه با بازیکن بعدی فاصله دارد. قبل از شروع بازی ، بازیکنان در کنار هم تیمی خود درکنار تور خواهند بود

معمولاً شروع مجدد بازی توسط تیمی که امتیاز قبلی را کسب کرده باشد انجام می شود. برای تعیین اینکه در این مسابقه برای اولین بار چه کسی سرویس بزند ، تیم ها بازی سنگ کاغذ قیچی انجام میدهند با برنده بازی اتخاب میکند دریافت کننده سرویس باشد یا زننده اولین سرویس بازی. در حین انجام سرویس ، کلیه بازیکنانی که سرویس دریافت نمی کنند باید در موقعیت های تعیین شده خود در اطراف ترامپولین به فاصله 6 پای از قسمت لبه قرار بگیرند. بعد از ضربه سرویس بازیکنان در هر کجا که بخواهند میتوانند قرار بگیرند.

هنگامی که یک تیم توپ را در اختیار دارد ، آنها باید ضربه های متناوب را انجام دهند ، بنابراین فرد حق ندارد 2 بار پشت سر هم به توپ ضربه بزند. بازیکنان برای ضربه زدن به توپ باید از یک دست استفاده کنند. ضربه با دو دست منجر به نقض و از دست رفتن امتیاز می شود. هر قسمت از بدن ممکن است برای ضربه زدن به توپ استفاده شود.. به عبارت دیگر ، مهم نیست که توپ را به چه قسمتهایی از بدن لمس شود. اگر توپ در هر نقطه در هر مرحله به زمین یا لبه برخورد کند ، بازی به پایان می رسد و یک امتیاز به تیم دیگر داده می شود

کسب امتیازها را می توان از این طریق زیر به دست آورد:

  • هنگامی که توپ در طول سه ضربه به تور ترامپولین برخورد نکرد
  • توپ به زمین برخورد می کند
  • توپ به لبه ترامپولین برخورد می کند

 

 -دو سرویس غیرقانونی پشت سر هم زده میشود.(اگر ضربه سرویس به لبه و کناره ترامپولین برخورد نماید نت محسوب شده و باید تکرار شود.)
    
این بازی مهارت هایی از قبیل تطابق دست و چشم؛انعطاف پذیری, چابکی و زمان واکنش را بهبود میبخشد.

شاید بهترین جنبه این بازی؛ همکاری تیمی آن باشد.با انجام این بازی علاوه بر افزایش مهارت های جسمی؛مهارت های اجتماعی افراد نیز در تعامل با هم افزایش می یابد.

 

 

ferdowsi_sport@

ثبت نام در مسابقات ورزشی

ثبت نام قهرمانان ورزشی

مسابقه فوتسال چندجانبه در کشور عراق