تیراندازی (Shooting sport) یک ورزش رقابتی بر اساس دقت و سرعت است که به وسیله سلاح (تفنگ، تپانچه و ساچمه‌زن) انجام می‌شود.

این ورزش در رده‌ها و رشته‌های مختلف و در سه وضعیت خوابیده، نشسته و ایستاده برگزار می‌شود.

تیراندازی از ورزش‌های اصلی بازی‌های المپیک است و از اولین دوره آن یعنی ۱۸۹۶ میلادی برگزار شده است.

 

 

محتویات :

1-تاریخچه

اشاره مختصر به فدراسیونهای آسیایی و جهانی

2- نحوه در دست گرفتن اسلحه

3- اصول هدف گیری هنگام تیراندازی

4- اصول چکاندن ماشه در تیراندازی

5- تنفس صحیح در تیر اندازی

6- قوانین و ایمنی در تیراندازی

7- مسابقات

۱.7 تفنگ

2.7 تپانچه

3.7 تفنگ ساچمه‌زن


 

تاریخچه

به گفته ((هردوت)) مورخ یونانی ، ایرانیان دارای سه صفت ممتاز بودند . جوانمرد بودند ، راست میگفتند ، راست به اسب می نشستند و راست تیر می انداختند. ویژگی هایی که یک ایرانی را از مردمان سایر ملل جهان تمیز میداد. در کتاب حماسی ملی شاهنامه فردوسی اشعاری وجود دارد که حاکی از نقش تیر اندازی در بین ایرانیان قدیم و جنگهای آنان بوده است و بارها از حاکمان ، دلیران و رزم آور انی نام میبرد که در هنگام بزم و شکار، برای سرگرمی خود و مشاهده قدرت و جسارت شاهزادگان و دیگر نام آوران مسابقات تیراندازی را تشکیل داده و برندگان آن را با دریافت جوایز مفتخر مینمودند.نخستین باشگاه تیر اندازی در قرن سیزدهم و چهاردهم میلادی توسط آلمانی ها راه اندازی شد که عضویت در آن فقط به مردان محدود میشد. اولین مسابقات تیر اندازی قهرمانی جهان در سال 1897 میلادی توسط باشگاه تیر اندازی لیون فرانسه به مناسبت جشن بیست و پنجمین سال تاسیس باشگاه در مسافت 300 متر برگزار گردید.مسابقات قهرمانی زنان در رشته تیر اندازی نیز در سال 1958 میلادی برگزار شد.(Union international Tir sport) به عنوان پیشگامان تیر اندازی باعث شد، در بسیاری از کشورها، در اواسط قرن نوزدهم فدراسیون ها ی ملی بنا نهاده شد .

در سال 1907 میلادی اتحادیه بین المللی تیر اندازی (UIT) توسط هشت کشور پایه گذاری شد که امروز با عنوان (ISSF) (فدراسیون جهانی تیراندازی) شناخته میشود. این سازمان هم اکنون در مونیخ آلمان قرار دارد و یکصد و چهل و هشت عضو دارد. در ایران فدراسیون تیر اندازی در سال 1958 میلادی (1337شمسی) از آن زمان تا کنون سالهای بسیاری میگذرد و این فدراسیون در طول عمر چهل و شش ساله خود 140 رئیس فدراسیون را به خود دیده است .همانطور که عنوان شد تیر اندازی یکی از رشته های اصیل ایرانی است که در دین مقدس اسلام نیز تاکیدات بسیاری بر روی آن شده است. ورزشی مفرح و جذاب که سهم زیادی در توزیع مدالهای آسیایی و جهانی دارد.

 

منبع: http://www.svbshooters.parsiblog.com

 

 اشاره مختصر به ساختار تیر اندازی و فدراسیون های آسیایی و جهانی

1)      اولین مسابقات تیر اندازی در دنیا در سال 1872 در ایالت پنسیلوانیا امریکا بر گزار گردید که تعداد محدودی تماشاچی داشت.

2)      اولین فدراسیون جهانی تیر اندازی در سال 1886 در فرانسه تشکیل گردید و بانی آن دانیل مری لون رئیس دیوان عالی فرانسه بود.

3)      اولین رئیس فدراسیون جهانی تیر اندازی، دکتر کورت هافلر بود.

4)      رئیس فعلی فدراسیون جهانی تیراندازی  اولکریوو اسکواررانا  اهل مکزیک میباشد و مقر فدراسیون جهانی نیز در شهر مونیخ آلمان است.

5)      کنفدراسیون تیر اندازی آسیا در ششم نوامبر سال 1966 تشکیل شد و رئیس فعلی آن شیخ سلمان الصباح اهل کویت میباشد که مقر کنفدراسیون آسیا نیز در کشور کویت است.

6)      اولین دوره مسابقات قهرمانی آسیا در جولای 1967 در شهر توکیو ژاپن انجام شد.

7)      اولین حضور تیراندازان ایران در مسابقات بین المللی در بازیهای آسیایی 1974 تهران بود که با 14 تیر انداز در آن شرکت کردند. 


منبع: http://www.svbshooters.parsiblog.com


 

نحوه در دست گرفتن اسلحه

 

اسلحه را محکم در دست بگیرید. برای نگه داشتن اسلحه کمری کلت یا تپانچه، همیشه از هر دو دست استفاده کنید. دست غالب و اصلی تان (که بیشتر از آن استفاده می کنید) باید دستگیره ی اسلحه را بگیرد و باید انگشت شست خود را برای ماشه کشیدن در کناره ی اسلحه دراز کنید.

دست دیگرتان باید کمی پایین تر باشد و دور دستگیره ی اسلحه قرار بگیرد. دست غیرغالب خود را زیر دستگیره ی اسلحه قرار ندهید چرا که در آن قسمت خشاب قرار دارد و با این کار مانع از درآوردن خشاب خالی شده می شوید. آن قسمت از دستهایتان که بین انگشت شست و اشاره قرار دارد باید با مچتان منطبق باشد تا هنگام شلیک دستتان زیاد به عقب برنگردد.  اسلحه را محکم در دست هایتان فشار دهید، اما نه خیلی زیاد. اگر رنگ دستتان سفید شد یعنی بیش از حد فشار داده اید.

 

منبع : https://www.howcanu.com

 

اصول هدف گیری هنگام تیراندازی

 

اکثر اسلحه ها مگسک دارند.  مگسک همان قسمت کوچک جلوی اسلحه هاست که با آن نشانه گیری می کنید. وقتی اسلحه را بالا آوردید، بر روی مگسک تمرکز کنید و آن را روی هدف قرار دهید. با این کار در وضعیت چشمی خوب قرار گرفته اید. دقت کنید که این کار برای تیراندازی خیلی مهم است. در آموزش های نظامی می گویند: هنگام مبارزه با تفنگ، جان شما به قرار گرفتن در وضعیت چشمی مناسب بستگی دارد”.

هدف گیری بر روی نشانه های دور: اگر هدف چندین متر از شما دورتر است با علاوه بر قرار گرفتن در وضعیت چشمی مناسب، مگسک را روی هدف منطبق کنید. باید مگسک و نوک تفنگ با روزنه ی چشمی عقب تفنگ منطبق شود. بدین ترتیب، اسلحه زاویه نداشته و صاف و هموار است. مگسک نوک اسلحه با روزنه ی چشمی عقبی آن باید به یک ارتفاع باشند بدین معنی که هیچ کدام از آنها از نقطه دید شما، بالاتر دیگری نباشد. وقتی این کار را انجام دادید، حالا باید هدف را که از مگسک می بینید د نگاهتان تار باشد چرا که در چشم شما، بین مگسک جلویی و روزنه عقبی قرار گرفته است.

منبع : https://www.howcanu.com

 

اصول چکاندن ماشه در تیراندازی

 

 

وقتی که ماشه را به اصطلاح می چکانید، بر اثر احتراق باروت و انفجار آن، تفنگ به عقب پرت می شود و به اصطلاح لگد می زند. باید تفنگ را خوب و محکم در دست بگیرید تا این لگد را مدیریت کنید. دقت کنید که ماشه خلاصی دارد یعنی شما تا یک اندازه باید ماشه را بفشارید و بعد شلیک انجام می شود. پس باید در تیر اندازی خلاصی ماشه را بگیرید و آن را در نظر داشته باشید.

در این هنگام شما اصلا نباید منتظر شلیک باشید( با این کار منتظر لگد اسلحه هستید و عضلات خود را منقبض می کنید که باعث خطا رفتن تیر می شودبلکه یکنواخت فقط و فقط ماشه را به عقب بکشید تا شلیک انجام شود و شلیک به صورت غیر ارادی باشد. اگر عملیات کشیدن ماشه و گرفتن خلاصی آن بیش از 6 الی 7 ثانیه طول کشید نفس خود را رها کرده و مجدد مراحل بالا را ازسر بگیرید.

بهتر است قبل از چکاندن ماشه نفس خود را حبس کنید و شلیک بین ضربان های قلب شما باید. به محض اینکه شلیک کردید، باید تصویر چشمی مناسب را با محکم در دست گرفتن تفنگ همراه کنید. شدت لگد زدن تفنگ، به طراحی اسلحه، کالیبر آن و نوع مهمات به کار رفته در آن بستگی دارد.

بعد از شلیک و تیر اندازی دست خود را تکان ندهید

 

وقتی شلیک کردید، دستتان را از وضعیت قبلی خارج نکنید و مثلا بر روی هدف دیگر نشانه گیری نکنید. با کوچک ترین تکان، تیر به هدف نخواهد خورد. وقتی شلیک کردید، لحظه ای درنگ کنید و بعد به سمت هدف دیگر نشانه گیری کنید و یا دستتان را پایین بیاورید.

 

منبع : https://www.howcanu.com

 

 

تنفس صحیح در تیر اندازی

 

 

در تیراندازی، تنفس عامل مهمی است. وقتی نفس می کشید، ریه هایتان پر از هوا می شود و در حین عملیات بازدم هوا را خارج می کنید و این بر توانایی شما در نگه داشتن اسلحه بر روی هدف تاثیر می گذارد. باید همیشه طی وقفه ی طبیعی بین دم و بازدم شلیک کنید. شلیک خود را زمانبندی کنید طوری که بعد از بازدم ماشه را فشار دهید. و سپس تا شلیک گلوله ی بعدی نفس نکشید. با نفس کشیدن، وضعیت اسلحه اندکی تغییر می کند، با اینکه این تغییر جهت واضح نیست اما در دقت تیراندازی تاثیر زیادی دارد. تنفس مداوم و آرام بین وقفه ی طبیعی بین دم و بازدم هنگام تیراندازی در دقت تیراندای عامل مهمی است.

منبع : https://www.howcanu.com

 

 

قوانین و ایمنی در تیراندازی

 

چهار نکته در این زمینه وجود دارد که باید هر زمان تیراندازی می کنید آنها را رعایت کنید. این نکات ایمنی در مراکز نظامی، پلیس و آموزشگاه های تیراندازی گوشزد می شوند.

  • هر اسلحه را طوری در نظر بگیرید و با آن رفتار کنید که گویی پر از فشنگ است
  • هرگز با اسلحه شوخی نکنید و آن را روی کسی یا چیزی که قصد زدن او را ندارید نشانه نروید
  • دستتان را روی ماشه نگذارد مگر اینکه واقعا قصد شلیک داشته باشید
  • اسلحه را قفل کرده و روی حالت ایمن قرار دهید تا زمانی که قصد شلیک داشته باشید

و در آخر، از تجهیزات مختلفی می توانید برای افزایش ایمنی خود استفاده کنید. عینک های مخصوص تیراندازی برای محافظت از چشم در برابر اصابت پوکه یا بد کار کردن اسلحه. دستگاه های محافظت از گوش برای کاهش صدای تیراندازی و یا لباس های مخصوص جهت محافظت بدن.

منبع : https://www.howcanu.com

 

  • مسابقات

مسابقات سلاح‌های تفنگ و تپانچه در مسافت‌های ۱۰، ۲۵، ۵۰ و ۳۰۰ متر برگزار می‌شود. برای مسافت ۱۰ متر، از سلاح بادی استفاده می‌شود و در مسافت‌های بیشتر سلاح خفیف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • تفنگ

مسابقات تیراندازی با تفنگ با دو سلاح تفنگ بادی و تفنگ خفیف انجام می‌شود. از جمله رشته‌های زیر:

مسابقات رسمی اهداف ثابت فدراسیون جهانی تیراندازی شامل شش ماده:

تفنگ بادی ۱۰ متر

تفنگ درازکش ۵۰ متر

تفنگ سه وضعیت ۵۰ متر

تفنگ استاندارد ۳۰۰ متر

تفنگ درازکش ۳۰۰ متر

تفنگ سه وضعیت ۳۰۰ متر

مسابقات اهداف دونده در دو مسافت ۱۰ و ۵۰ متر

ورزش دوگانه) بیاتلون) که یکی از رشته‌های المپیک زمستانی است.

 

منبع: irissf.ir

 

 

 

تیرانداز بانوان شرکت کننده در مسابقات (به تجهیزات فرد دقت کنید)

 

یک سالن مسابقات تیراندازی مجهز به وسایل مانیتورینگ که در حال اجرای مسابقات است

 

  • تپانچه

مسابقات تپانچه نیز با دو سلاح تپانچه بادی و تپانچه خفیف برگزار می‌شود. متداول‌ترین رشته‌های سلاح تپانچه:

مسابقات رسمی اهداف ثابت فدراسیون جهانی شامل شش ماده:

تپانچه بادی ۱۰ متر

تپانچه آتش سریع ۲۵ متر) مردان)

تپانچه آتش مرکزی ۲۵ متر ) مردان)

تپانچه استاندارد ۲۵ متر ) مردان)

تپانچه ۲۵ متر (زنان)

تپانچه ۵۰ متر (مردان)

پنج‌گانه مدرن که از رشته‌های المپیک تابستانی است.

 

تپانچه مخصوص مسابقات

منبع: irissf.ir

 

  • تفنگ ساچمه‌زن

مسابقات اهداف پروازی با تفنگ ساچمه‌زن انجام می‌شود. متداول‌ترین رشته‌های این سلاح شامل سه رشته زیر است:

  1. تراپ
  2. تراپ دوتایی
  3. اسکیت

 

مسابقات تراپ و شرکت کننده در حالت آماده

منبع: irissf.ir

 

ferdowsi_sport@

ثبت نام در مسابقات ورزشی

ثبت نام قهرمانان ورزشی

مسابقه فوتسال چندجانبه در کشور عراق