بالاترین نهاد ورزشی

فدراسیون بین‌المللی بسکتبال( FIBA(

نخستین مسابقه

۲۱ دسامبر ۱۸۹۱؛ ۱۲۸ سال پیش. اسپرینگفیلد، ماساچوست، ماساچوست, U.S.

مشخصات

تماس

ندارد

اعضاء تیم

5 نفر

تفکیک جنسیتی

بلی

طبقه‌بندی

Indoor/Outdoor

تجهیزات

توپ بسکتبال

محل برگزاری

Indoor court (mainly) or outdoor court )بسکتبال خیابانی)

واژه‌ نامه

Glossary of basketball

برگزاری

کشور یا منطقه

Worldwide

المپیک

Yes, demonstrated in the 1904 and 1924 Summer Olympics
Part of the Summer Olympic program since 1936

پارالمپیک

Yes

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 ورزش بسکتبال يک بازي گروهي و هيجان آور است که در آن بازيکنان بايد داراي سرعت عمل و تحرک بسيار باشند . خصوصياتي چون آمادگي جسماني ، وقت شناسي ، همکاري ، گذشت ، سرعت و دقت و همچنين ابتکارات و فنوني که ورزشکاران از خود بروز مي دهند اين بازي را مفرح و شادي آن را لذت بخش مي نمايد. دکتر نای اسمیت (موسس بسکتبال) در شروع کار دو سبد که مخصوص حمل میوه بود به دیوار دو طرف سالن ورزش دانشگاه و در ارتفاعی بلندتر از قد یک انسان بلندقد نصب کرد و به دو گروه از ورزشکاران جوان دانشگاه آموزش داد که توپی را دست به دست بدهند و سعی کنند آن را به درون سبد بیندازند و تیم مقابل باید بکوشد که مانع از انجام این کار شود و توپ را هم از چنگ حریف برباید و تصاحب کند

 با گذشت زمان قوانینی برای انجام بازی وضع شد. مثلا تعداد بازیکنان هر تیم ۹ نفر تعیین شد. سپس به ۷ نفر تقلیل یافت و بالاخره این تعداد به ۵ نفر کاهش یافت و تثبیت شد. هر بازیکن می‌توانست در موقع وقوع خطا به جای کلیه بازیکنان تیم خود پرتاب آزاد را انجام دهد.

 هر تیم می‌توانست از شروع تا پایان بازی توپ را در زمین خود به طور دلخواه نگهداری نماید.
بعد از جنگ جهانی اول بسکتبال تبدیل به ورزشی رقابت‌آمیز و بزرگ و شناخته شد و به اروپا گسترش یافت.

در سال ۱۹۲۴ نخستین مسابقات جهانی بین تیم‌های بسکتبال فرانسه، ایتالیا، انگلستان و آمریکا در پاریس برگزار شد و از سال ۱۹۳۲ فدراسیون آماتوری بسکتبال در ژنو با نمایندگی چند کشور تشکیل شد. در مسابقات المپیک ۱۹۳۶ برلین برای نخستین بار ۲۳ کشور در مسابقات رسمی بسکتبال شرکت کردند و آمریکا قهرمان المپیک شد.

امروزه با این که ورزش بسکتبال یکی از معروفترین و پرطرفدارترین ورزش‌های جهان است و تغییرات زیادی یافته‌است، هنوز اصول اساسی آن مانند زمان دکتر نای اسمیت باقی مانده است.

  •  استانداردها و قوانین و مقررات بسکتبال

زمین قانونی و مناسب بسکتبال باید کاملاً مسطح و بدون هر گونه مانع و برآمدگی باشد. زمین بازی برای خردسالان کوچکتر از زمین بزرگسالان است. مسابقات رسمی در میدان‌هایی به شکل مستطیل به طول ۲۶ متر و عرض ۱۴ متر برگزار می‌شود که طول و عرض زمین را می‌توان به نسبت دو متر در یک متر کم و زیاد کرد.

خط‌های دور زمین به پهنای ۵ سانتی متر است. از مرکز زمین و به موازات عرض زمین خطی کشیده می‌شود که زمین بازی را به دو قسمت مساوی تقسیم می‌کند. در وسط زمین دو دایره متحدالمرکز رسم می‌کنند به شعاع‌های ۹۰ سانتی متر و ۸۰/۱ متر. مرکز این دایره‌ها که درست مرکز زمین است محل آغاز بازی است.

حلقه بسکتبال در فاصله ۳۰ سانتی متری قاعده تخته به آن متصل می‌شود. قطر حلقه بسکتبال ۴۵ سانتی متر و ارتفاع توری که به شکل سبد به آن متصل می‌شود ۳۰ سانتی متر است.

 

بسکتبال در چهار ست ۱۰ دقیقه‌ای (بین‌المللی) یا ۱۲ دقیقه‌ای (اِن. بی. اِی) انجام می‌شود. زمان استراحت بین ست  اول و دوم و بین دوره سوم و چهارم ۲ دقیقه و بین دوره دوم و سوم (بین دو نیمه) ۱۰ دقیقه‌است. وقت اضافه در بسکتبال ۵ دقیقه می‌باشد. در صورت تساوی این 5 دقیقه تکرار می گردد.

پس از استراحت بین دو نیمه زمین حمله و دفاع دو تیم عوض می‌شود. اصطلاحاً به زمین حریف، زمین حمله و به زمین خودی زمین دفاع گفته می‌شود. زمان‌های گفته شده زمان واقعی بازی است. یعنی زمانی که توپ در جریان نیست وقت بازی متوقف می‌شود.  به همین دلیل زمان انجام یک بازی کامل بیشتر از مجموع عددی زمان‌های بالا است و معمولاً حدود دو ساعت طول می‌کشد.

امتیاز هر گل (پرتاب موفق در حلقه حریف) با توجه به موقعیت بازیکنی که اقدام به شوت کرده‌است متفاوت است. اگر بازیکن خارج از خط ۳ امتیازی باشد، گل ۳ امتیاز و اگر داخل آن باشد ۲ امتیاز دارد. هر پرتاب آزاد (پنالتی) یک امتیاز دارد. در بسکتبال تساوی وجود ندارد و آن قدر وقت اضافه به بازی داده می‌شود تا یکی از دو تیم برنده شود. زمان استراحت بین وقت‌های اضافه ۱ دقیقه‌است.

تعداد داوران یک مسابقه بسکتبال ۵ نفر است. از این ۵ نفر دو داور در درون زمین بر جریان بازی نظارت می‌کنند که یکی از آن‌ها سرداور و دیگری داور است. در کنار زمین هم ۳ نفر هر یک وظیفه‌ای خاص را انجام می‌دهند.

 

یک نفر ثبت کننده امتیازها و خطاها (منشی) یک نفر مسئول ۲۴ ثانیه و هم وقت نگهدار است. خطاهای عمده‌ای که داوران به آن توجه دارند عبارتند از: خطا در حمله، رانینگ، دبل، سه ثانیه، خطاهای برخورد و سد مسیر.

(منبع :   www.hamshahrionline.ir/news/70677/آشنایی-با-بسکتبال )

 

  • درباره ( ( FIBA فیبا:

- فیبا، فدراسیون جهانی بسکتبال، مسئول سازماندهی بسکتبال در سراسر دنیا است.

-فیبا در سال 1932 تاسیس شده و 213 فدراسیون از سراسر دنیا را در مجموعه خود دارد.

-این سازمان برنامه ریزی و نظارت بر مسابقات ین المللی شامل جام جهانی بسکتبال، تورنمنت های المپیک بسکتبال و مسابقات 3 به 3 را به عهده دارد. قوانین و مقررات بسکتبال جهت مدیریت روابط میان اعضای مختلف جامعه بسکتبل توسط فیبا تهیه و تنظیم می شود. فیبا 5 دفتر منطقه ای شامل آفریقا، امریکا، آسیا، اروپا و اقیانوسیه دارد.

-بنیاد بین المللی بسکتبال (IBF) که در سال 2008 تاسیس شد مسئول امور اجتماعی، انسان دوستانه و فعالیت های آموزشی فیبا می باشد.

 

  • تاریخچه فیبا آسیا:

1960-مانیل (PHI) میزبان اولین دوره مسابقات بسکتبال آسیا شد.

1963-قانون اساسی و قوانین مربوط به کنفدراسیون بسکتبال آسیا (ABC) در مسابقات قهرمانی مردان ABC در تایپه نهایی شد.

1965 -سئول (KOR) میزبان اولین دوره مسابقات قهرمانی ABC بانوان شد.

1970 -سئول (KOR) میزبان نخستین مسابقات قهرمانی ABC U18 مردان و زنان شد.

1981 -هنگ کنگ میزبان اولین جام قهرمانان ABC برای تیم های باشگاهی شد.

1999 -عضویت در ABC به 41 عضو افزایش یافت.

2002 - با یک مفهوم یک خانواده کنفدراسیون بسکتبال آسیا (ABC) به FIBA ​​آسیا تغییر نام داد

2004 -تایپه سیتی (TPE) میزبان نخستین جام حذفی آسیا شد. این مسابقات کمی بعد به عنوان FIBA ​​Asia   Stankovic Cup .

2009 -جوهور بهروو (MAS) و پونه (هند) به ترتیب میزبان نخستین مسابقات قهرمانی FIBA ​​آسیا زیر 16 سال و اولین مسابقات قهرمانی FIBA ​​آسیا زیر 16 سال با نوان شد.

2014 - با اضافه شدن تیمور لست تعداد اعضای فیبا ​​آسیا به 45 رسید.

(منبع : http://iribf.ir/history-of-the-world-basketball-federation)

 

  • تاریخچه بسکتبال ایران:
دایره المعارف بریتانیکا، سال ورود بسکتبال به کشور ما ایران را ۱۹۰۱ میلادی برابر با ۱۲۸۰ هجری شمسی ذکر کرده‌است. اما آنچه مسلم است، اولین نشانه‌های ورود بسکتبال به ایران در سال‌های ۱۳۱۰ و ۱۳۱۱ دیده شده که آن هم توسط کارکنان سفارتخانه‌های خارجی در ایران بوده ‌است. در سال ۱۳۱۴، یک مربی ورزش به نام”فریدون شریف زاده” ورزش بسکتبال را به دانش آموزان دبیرستان البرز (کالج البرز) تهران معرفی و پایه‌گذاری کرد و کم کم دیگر مربیان ورزش به گسترش و آموزش این ورزش پرداختند، در سال ۱۳۲۴، فدراسیون بسکتبال ایران تشکیل شد و نخستین حضور بسکتبال ایران در میدان‌های بین‌المللی، در بازی‌های المپیک لندن (۱۹۴۸) بود.تیم ملی بسکتبال ایران، نام تیم رسمی بزرگسالان ایران است که کشور ایران را در مسابقات جهانی و بین‌المللی بسکتبال نمایندگی می‌کند. تیم ملی بسکتبال ایران زیرنظر فدراسیون بسکتبال جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند. (بسکتبال در ایران) در سالهای ۱۳۱۰ به بعد بطور غیر رسمی فعالیتش در بعضی از مدارس ایران دنبال شد تا اینکه در سال ۱۳۱۴ این ورزش بطور رسمی توسط فریدون شریف‌زاده به ایرانیان معرفی گردید. در سال ۱۳۲۴ فدراسیون بسکتبال ایران تاسیس شد. تیم ملی بسکتبال ایران برای نخستین بار توانست تا در سال ۱۹۴۸ در مسابقات المپیک لندن شرکت نمایند.در سالهای اخیر بسکتبال در ایران رشد نسبی داشته است. بزرگ‌ترین موفقیت تیم ایران تا قبل از شرکت در بازیهای جام ملت‌های آسیا (۲۰۰۷)، درخشش در بازی‌های آسیایی ۲۰۰۶ دوحه بود که درآن مسابقات ایران پس از ۵۰ سال به مدال برنز رسید. تیم ایران نهایتا در بازیهای جام بسکتبال ملت‌های آسیا (۲۰۰۷) موفق شد با شکست تمام تیمهای آسیایی به قهرمانی بسکتبال آسیا برسد و برای دومین بار پس از پنجاه سال، به مسابقات المپیک راه یابد

 

تیم ملی بسکتبال ایران در المپیک ۱۹۴۸ لندن

 

(منبع : http://iribf.ir/history-of-iranian-basketball)

 

  • لیگ‌ها و مسابقات

از جمله معروف ترین لیگهای بسکتبال لیگ بسکتبال اسپانیا و آلمان در اروپا ، لیگ بسکتبال چین در آسیا را می توان نام برد . ولی حرفه‌ای ترین لیگ بسکتبال ان‌بی‌ای (NBA) می‌باشد. این لیگ بین تیم‌های باشگاه‌های حرفه‌ای آمریکای شمالی (ایالات متحده آمریکا و کانادا) برگزار می‌شود.

 

  •  مسابقات لیگ حرفه‌ای ان‌بی‌اِی

این لیگ مسابقات به صورت دو دسته در کنفرانس شرق و غرب برگزار می‌شود که در پایان قهرمان این دو کنفرانس نیز به رقابت با هم می‌روند. علاوه بر این مسابقات، هر ساله مسابقه‌ای تحت عنوان بازی ALL- STARS انجام می‌شود که در آن ستاره‌های کنفرانس شرق و غرب با یک بازی نمایشی به رقابت با هم می‌پردازند. مسابقه ALL-STARS شامل مسابقه slam dunk شوت ۳ امتیازی و ... می‌باشد که طرفداران بسیار زیادی دارد.

 

  • بسکتبال نمایشی آمریکا

در آمریکا گروهی از بسکتبالیست‌ها که اغلب در بسکتبال رسمی آمریکا شهرت چندانی نیز ندارند (به جز تعداد محدودی از آن‌ها) تحت عنوان AND ۱ فعالیت می‌کنند. گروه AND ۱ با انجام بازی‌های نمایشی و بسیار حرفه‌ای و برگزاری مسابقاتی با جذابیت بسیار بالا هواداران بسیار زیادی را به سمت خود جلب کرده‌اند. لازم به ذکر است که در این بازی‌ها برای زیبایی بیشتر بازی T برخی از قوانین رعایت نمی‌شود. این بازی‌ها در قالب خیابانی (street BALL) و سالنی برگزار می‌شود ولی هیچ یک از آنها جنبه رسمی ندارند.

 

 

  • بسکتبال خیابانی

نام بسکتبال خیابانی (street BALL) به آن دسته از بازی‌ها اطلاق می‌شود که در زمین‌های سرباز بازی می‌شود. قوانین آن، قوانین بسکتبال عادی است با تغییرات جزیی‌ای که به نسبت محل بازی متفاوت است. این دسته از بازی‌ها دارای حرکات نمایشی اند و بعضی از قوانین بسکتبال واقع در سالن در آن رعایت نمی‌شود. بازیکنان این بازی‌ها مگر در موارد خاص از لباس هماهنگ با یکدیگر استفاده نمی‌کنند.

  (منبع : www.beytoote.com/sport/public-sport/basketball.html)

 

  • ستارگان بسکتبال جهان

 

مایکل جفری جردن

 

مایکل جردن

چکیده ای از بیوگرافی مایکل جفری جردن

زادروز: ۱۷ فوریه ۱۹۶۳
محل تولد : بروکلین، ایالت نیویورک
ملیت : ایالات متحده آمریکا
قد : ۱٫۹۸ سانتیمتر
جوایز: جایزه باارزش‌ترین بازیکن ان‌بی‌ای

((مایکل جفری جردن (Michael Jordan) ( زاده ۱۷ فوریه ۱۹۶۳)، همچنین با حروف ابتدایی نامش MJ نیز شناخته می‌شود، بازیکن حرفه‌ای سابق بسکتبال اهل آمریکا، کارآفرین، و مالک عمده و همچنین رئیس تیم بسکتبال شارلوت هورنتز می‌باشد.

مایکل جردن زاده ۱۷ فوریه ۱۹۶۳ است

 سال‌های آغازین زندگی مایکل جردن

جردن بروکلین، نیویورک زاده شد، پدرش جیمز جردن سرپرست تجهیزات یک کارخانه و مادرش دلوریس کارمند بانک بود. خانواده جردن هنگام کودکی او به ویلمینگتن در کارولینای شمالی نقل مکان کردند. مایکل جردن چهارمین فرزند از پنج فرزند خانواده است، دو برادر بزرگ‌تر با نام‌های لری و جیمز جونیور جردن، و یک خواهر بزرگ‌تر، دلوریس و خواهری کوچک‌تر به نام روزلین دارد.

 

مایکل جردن، بازیکن حرفه‌ای سابق بسکتبال اهل آمریکا

فعالیت حرفه ای مایکل جردن

مایکل جردن ۱۵ فصل در اتحادیه ملی بسکتبال آمریکا (ان‌بی‌ای) برای شیکاگو بولز و واشینگتن ویزاردز بازی کرده است. در زندگینامه‌اش بر روی وب‌گاه رسمی ان‌بی‌ای اظهار شده: "بی‌تردید و با تائید بسیاری، مایکل جردن بزرگترین بازیکن بسکتبال تمام دوران است." مایکل جردن یکی از تاثیرگذارترین ورزشکاران بارز نسل خودش بود و به عنوان ابزاری برای محبوبیت ان‌بی‌ای طی دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ مطرح بود.

مایکل جردن پس از سه فصل حضور در دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل، جایی که او در تیم بسکتبال قهرمانی دانشگاه کارولینای شمالی سال ۱۹۸۲ نیز عضو بود، در سال ۱۹۸۴ به تیم حاضر در انی‌بی‌ای شیکاگو بولز پیوست. او به سرعت در قامت یک ستاره لیگ ظاهر شد، و با امتیازات فراوانی که کسب می‌کرد جمعیت را به وجد می‌آورد.

 توانایی پرش مایکل جردن مزین با اسلم دانک‌های نمایشی از روی خط پرتاب آزاد در مسابقات اسلم دان برای او القاب "air jordan" و "His Airness" را به ارمغان آورد. همچنین مایکل جردن آوازه‌ای به عنوان یکی از بهترین بازیکنان دفاعی بسکتبال بدست آورده بود. سال ۱۹۹۱ او اولین قهرمانیش با شیکاگو بولز را بدست آورد، با تکرار این موفقیت در سالهای ۱۹۹۲ و ۱۹۹۳، عنوان تری-پیت را بدست آورد.

 گرچه مایکل جردن به ناگهان پیش از آغاز فصل ۹۴-۱۹۹۳ ان‌بی‌ای بازنشسته شد تا فعالیتی در بیسبال را دنبال کند، اما سال ۱۹۹۵ به بولز بازگشت و آنها را در مسیر افزودن سه قهرمانی دیگر به افتخاراتشان در سالهای ۱۹۹۶، ۱۹۹۷ و ۱۹۹۸ رهبری کرد، و نیز در فصل ۹۶-۱۹۹۵ توانستند رکورد بیشترین پیروزی تاریخ در یک فصل ان‌بی‌ای را با ۷۲ پیروزی به نام خود ثبت کنند. مایکل جردن سال ۱۹۹۹ برای بار دوم بازنشسته شد، اما یک بار دیگر و برای دو فصل از ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ به عنوان بازیکن ویزاردز به ان‌بی‌ای بازگشت.

مایکل جردن از سوی ای‌اس‌پی‌ان بزرگترین ورزشکار قرن بیستم آمریکای شمالی نام گرفت

افتخارات ورزشی مایکل جردن


دستاوردها و افتخارات فردی مایکل جردن شامل پنج مرتبه بدست آوردن جایزه باارزش‌ترین بازیکن ان‌بی‌ای، ده مرتبه قرار گرفتن در تیم اول تیم منتخب ان‌بی‌ای، نه مرتبه تیم اول تیم منتخب مدافعین ان‌بی‌ای، چهارده بار حضور در بازی ستارگان ان‌بی‌ای، سه بار گرفتن جایزه با ارزشترین بازیکن بازی ستارگان ان‌بی‌ای، ده بار کسب عنوان امتیازاورترین بازیکن فصل ان‌بی‌ای، شش عنوان بیشترین توپ‌ربایی فصل، شش بار بدست آوردن جایزه بهترین بازیکن مرحله حذفی ان‌بی‌ای، و کسب جایزه بهترین مدافع سال ان‌بی‌ای در سال ۱۹۸۸.

 مایکل جردن در کنار دستاوردهای متعددش، رکوردهای ان‌بی‌ای برای بالاترین معدل امتیازاوری فصل (۳۰٫۱۲ امتیاز در هر بازی) و بالاترین معدل امتیازاوری مرحله حذفی (۳۳٫۴۵ در هر بازی) را نیز در اختیار دارد. در سال ۱۹۹۹، مایکل جردن از سوی ای‌اس‌پی‌ان بزرگترین ورزشکار قرن بیستم آمریکای شمالی نام گرفت، و در فهرست بزرگترین ورزشکاران قرن آسوشیتد پرس بعد از بیب روث جایگاه دوم به او اختصاص داده شد.

مایکل جردن در فیلم سینمایی جم فضایی محصول ۱۹۹۶ بازی کرده است

 

مایکل جردن دوبار مشمول قرار گرفتن در تالار مشاهیر بسکتبال شده است، سال ۲۰۰۹ برای دوران بازی حرفه‌ایش، و سال ۲۰۱۰ به عنوان عضوی از تیم بسکتبال مردان المپیک ۱۹۹۲ ایالات متحده یا )تیم رویایی).

مایکل جردن همچنین با ستایش عمومی محصولاتش شناخته می‌شود. او عامل موفقیت برند کفش‌های ورزشی ایر جردن نایکی بود، که سال ۱۹۸۵ معرفی شدند و تا به امروز محبوبیت‌شان را پا برجاست. وی همچنین در فیلم سینمایی جم فضایی محصول ۱۹۹۶ در نقش خودش ظاهر شد. سال ۲۰۰۶ رئیس و مالک بخشی از تیم بسکتبال شارلوت بابکتز سابق شد، سال ۲۰۱۰ با خرید بخش دیگری از سهام تیم حق اداره آن را نیز در اختیار گرفت.

منبع: (www.beytoote.com/sport/athletic/kobe8-bean-bryant.html)

  کوبی بین برایانت

 

 کوبی بین برایانت زاده ۲۳ اوت ۱۹۷۸ – درگذشته ۲۶ ژانویه ۲۰۲۰، بازیکن بسکتبال بازنشسته آمریکایی و تاجر بود. او تمام ۲۰ سال دوران بازی‌اش را در تیم لس آنجلس لیکرز در اتحادیه ملی بسکتبال (ان‌بی‌ای) گذراند.

کوبی برایانت قهرمانی ۵ دوره رقابت‌های ان بی ای را کارنامه دارد. برایانت در ۱۳ آوریل سال ۲۰۱۶ از دنیای حرفه‌ای بسکتبال خداحافظی کرد؛ او در آخرین بازی خود با یوتا جاز ۶۰ امتیاز آورد.

 


چکیده ای از بیوگرافی کوبی برایانت

نام کامل : Kobe Bean Bryant

تاریخ تولد : 23 آگوست 1978 

محل تولد: فیلادلفیا

درگذشت : در 26 ژانویه سال 2020 در حومه لس آنجلس کالابازا (سقوط بالگرد)

نام مستعار : مامبا سیاه

قد : (1.97) متر

وزن : (96) کیلوگرم

پست: شوتینگ گارد

شماره پیراهن:    ۸ ، ۲۴

کوبی برایانت در 23 آگوست 1978 در فیلادلفیا، پنسیلوانیا، ایالات متحده آمریکا به دنیا آمد. برایانت که نام او برگرفته از یک استیک ژاپنی است، پسر بازیکن سابق NBA، جو "Jellybean" برایانت است.

 کوبی بین برایانت (Kobe Bean Bryant) در یک خانواده کاملا ورزشی رشد کرده و فرزند سوم جو برایانت می باشد . کوبی همراه پدرش از سه سالگی ورزش بسکتبال را شروع کرد و زمانی که او ۶ ساله بود، در سال 1984، پس از پایان کار خود در NBA، پدر برایانت خانواده را به ایتالیا برد، جایی که در لیگ ایتالیا بازی کرد.. کوبی در این سفر اجباری به زندگی جدید در ایتالیا کاملا عادت کرده و زبان ایتالیایی را به خوبی فرا گرفته بود.

 کوبی از دوران کودکی تیم محبوبش را انتخاب کرده بود و همیشه آرزوی بازی کردن در لس آنجلس لیکرز را داشت برایانت در کنار دو خواهر بزرگتر ورزشکار، یعنی شایا و شریت، در ایتالیا در حال زندگی بود و یک بازیکن مشتاق هم در بسکتبال و هم در فوتبال بود.

 آنها بعداز بازنشستگی جو برایانت از بسکتبال در سال ۱۹۹۱ به زاگادهشان برگشتند. همچنین بین، میان‌نام او برگرفته از لقب پدرش «جلی‌بین» است.

 درخشش کوبی برایانت در تیم دبیرستان لوِر مِریان، در فیلادلفیا، باعث شناخته شدن وی در آمریکا شد. مربی تیم سال دوم او پدرش، جو برایانت بود. کوبی در کمپ آدیداس در کنار هم تیمی آینده خود یعنی لمار اودم بازی کرد و برنده جایزه بهترین بازیکن کمپ در سال ۱۹۹۵ شد

 هنگامی که خانواده در سال 1991 به فیلادلفیا بازگشتند، برایانت به تیم بسکتبال دبیرستان Low Merion پیوست و چهار سال پیاپی آن را به مسابقات کشوری رساند. او همچنین کار خود را با 76ers آغاز کرد. معدل کوبی برای راهیابی به بهترین دانشگاه‌های آمریکا مناسب بود ولی او، تصمیم گرفت که به لیگ حرفه‌ای ان بی ای بپیوندد.

 او با کسب ۳۳۶۴۳ امتیاز پس از کریم عبدالجبار با ۳۸۳۸۷ امتیاز و کارل مالون ۳۶۹۲۸ امتیاز؛ نفر سوم بیشترین امتیازآوران تاریخ ان‌بی‌ای است. لبران جیمز همیشه برایانت را ستوده و از او به عنوان الگوی خود در دوران دبیرستان نام برده‌است

کوبی بین برایانت

آغاز دوران حرفه‌ای ورزشی کوبی برایانت

 سال ۱۹۹۶

کوبی برایانت در این سال به تیم شارلوت هورنتز پیوست ولی بلافاصله مربی وقت تیم لس آنجلس لیکرز، جری وست او را در عوض مدافع قدرتمند خود یعنی ولید دیواچ به تیم لس آنجلس لیکرز آورد.

سه سال اول - 1999-۱۹۹۶

کوبی در اوایل سال اول چندان به بازی گرفته نشد اما با گذشت زمان، او به تیم اول لس آنجلس لیکرز راه یافت و به عنوان جوان‌ترین بازیکن ان بی ای معرفی شد (بعدها هم تیمی او اندرو باینُم این رکورد را شکست.). کوبی در سال ۱۹۹۷ با پیروزی در مسابقات Slam Dunk ، طرفداران زیادی پیدا کرد. او با از دست دادن موقعیت‌های حساس در بازی‌های مهم، فصل را با ناکامی به پایان رساند ولی هم تیمی وقت کوبی، شکیل اونیل از او حمایت کرد؛ شکیل در این باره می‌گوید: )کوبی تنها کسی بود که جرأت پرتاب توپ را در شرایط حساس داشت.(

 فصل دوم برای کوبی بهتر آغاز شد. او در این فصل بیشتر به کار گرفته شد و با بازی‌های درخشانش، به تیم ستارگان راه پیدا کرد. بدین ترتیب نام کوبی به عنوان جوان‌ترین بازیکن تیم ستارگان در تاریخ ان بی ای به ثبت رسید.

 کوبی برایانت در فصل سوم در همه بازی‌های تیم لس آنجلس لیکرز حاضر بود. دست اندر کاران این تیم که از بازی وی بسیار راضی بودند، با کوبی قراردادی به ارزش ۷۰ میلیون دلار برای شش سال به امضا رساندند. نحوه بازی کوبی اعجاب برانگیز بود چون به بازی بزرگانی چون مایکل جردن و مجیک جانسون شباهت زیادی داشت. کوبی به همراه تیم لس آنجلس لیکرز به نیمه نهایی مسابقات ان بی ای راه یافت ولی این تیم در مصاف با تیم سن انتونیو سپرز مغلوب شد.

 

 سال‌های قهرمانی  ۲۰۰۲-۱۹۹۹

با به روی کار آمدن سرمربی جدید، فیل جکسن، تیم لس آنجلس لیکرز متحول شد. کوبی برایانت و شکیل اونیل زوج غیرقابل مهاری را تشکیل داده بودند و همین باعث قهرمانی تیم لس آنجلس لیکرز در سه سال پیاپی یعنی سال‌های ۲۰۰۰، ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ شد.

 کوبی فصل ۲۰۰۰-۱۹۹۹ را با مصدومیت آغاز کرد. او در یکی از بازی‌های پیش فصل)آمادگی)، مقابل تیم واشنگتن ویزاردز، از ناحیه سر دچار مصدومیت شد و به همین دلیل، شش ماه از میادین دور بود اما با بازگشت او تیم لس آنجلس لیکرز به ۶۷ برد دست بافت و رکورد جدیدی در تاریخ لیگ ان بی ای ثبت کرد. در این فصل، شکیل اونیل بهترین بازیکن ان بی ای شناخته شد.

 کوبی برایانت در بازی دوم فینال سال ۲۰۰۰، از ناحیه مچ پا مصدوم شد و تا بازی چهارم تیم لس آنجلس لیکرز را همراهی نکرد ولی بازگشت طوفانی او منجر به قهرمانی تیم لس آنجلس لیکرز شد. این اولین قهرمانی این تیم بعد از دوازده سال به شمار می‌آمد.

 کوبی در فصل ۲۰۰۱-۲۰۰۰ بهتر از فصل پیش بازی کرد. تیم لس آنجلس لیکرز به راحتی به بازی‌های حذفی (Playoffs) راه یافت و برای دومین سال پیاپی قهرمان ان بی ای شد. به گفته شکیل اونیل، کوبی بهترین بازیکن آن فصل ان بی ای بود.

 تیم لس آنجلس لیکرز در فصل ۲۰۰۲-۲۰۰۱ باز هم به فینال مسابقات ان بی ای راه یافت و با درخشش کوبی برایانت، برای سومین بار پیاپی قهرمان شد. کوبی در مجموع ۸۰ بازی برای این تیم انجام داد و با وارد سبد کردن توپ‌ها درشرایط فوق العاده حساس، بازیکن) Clutch یعنی بازیکنی که در شرایط حساس، بتواند توپ‌های سرنوشت ساز را وارد سبد کند) لقب گرفت.

 

کوبی بین برایانت

 کوبی بین برایانت بسکتبالیست آمریکایی، در پست شوتینگ گارد که تا سال ۲۰۱۶ برای تیم لس آنجلس لیکرز بازی می‌کرد.

 کوبی برایانت قهرمانی ۵ دوره رقابت‌های ان بی ای را کارنامه دارد. وی به عنوان یکی از بهترین بازیکن‌های تاریخ بسکتبال و یکی از برترین ورزشکارهای تاریخ به شمار می‌رود. برایانت در آوریل 8 از دنیای حرفه‌ای بسکتبال خداحافظی کرد؛ و در آخرین بازی خود با یوتا جاز ۶۰ امتیاز آورد.

 او یکی از پرافتخارترین بازیکنان تاریخ ان بی ای به شمار می‌آید و همواره یکی از ارکان مهم تیم ستارگان آل استار بوده‌است. او به همراه شکیل اونیل، با تیم لیکرز به ۳ قهرمانی، از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ دست یافت. بعد از جدا شدن شکیل اونیل از تیم لیکرز (فصل 2004– ۲۰۰۳(، کوبی پایه اصلی تیم لیکرز به حساب می‌آید و موفق شد که در سالهای ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ تیم لیکرز را به مقام قهرمانی برساند. کوبی در سال ۲۰۰۶، در مقابل تیم تورنتو رپتورز، با وارد سبد کردن ۸۱ امتیاز، بعد از ویلت چمبرلین، بیشترین امتیاز در یک بازی را به دست آورد که رکورد تازه‌ای در تاریخ ان بی ای به حساب می‌آید.

کوبی برایانت در فصل 20۰۸– ۲۰۰۷ به عنوان بهترین بازیکن ان بی ای انتخاب شد و جایزه باارزش‌ترین بازیکن ان‌ بی ای را از آن خود کرد و در همان سال، تیم لس آنجلس را به فینال این رقابت‌ها رساند و همچنین با تیم بسکتبال ایالات متحده آمریکا، قهرمان المپیک شد. وی دوازده بار در بازی ستارگان یا آل استار شرکت داشته و در سال‌های ۲۰۰۲، ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹ به عنوان بهترین بازیکن این رقابت‌ها انتخاب شده ‌است.

 او در سال ۲۰۱۸ به خاطر یک فیلم کوتاه انیمیشن با عنوان «بستکبال عزیز» برنده جایزه اسکار شده بود.

 

 

کوبی بین برایانت

منبع: (www.beytoote.com/sport/athletic/kobe8-bean-bryant.html)

 

 

 

کریم عبدالجبار

یک بسکتبالیست پرافتخار است، که نام او در سالن افتخارات ان بی ای ثبت شده است. او 6 بار قهرمان لیگ حرفه ای بسکتبال آمریکا شد که پنج بارش با تیم "لوس انجلس لیکرز" بوده است. در سال 1989 بازنشسته شد و به عنوان یکی از بزرگ ترین بازیکن های تاریخ لیگ حرفه ای بسکتبال به شمار میرود.

زادروز

۱۶ آوریل ۱۹۴۷ : ۷۳ سال
منهتن , ایالت نیویورک

ملیت

ایالات متحده آمریکا

قد

۲٫۱۸ سانتی متر

وزن

۱۰۲ کیلو گرم

لیگ

ان بی ای

فعالیت حرفه‌ای

۱۹۶۹۱۹۸۹

تیم‌های قبلی

۱۹۶۹- ۱۹۷۵ میلواکی باکز
۱۹۷۵ -۱۹۸۹ لس آنجلس لیکرز

جوایز

جایزه MVP فصل 1971-۱۹۷۰

 

لو آلسیندر

 کریم عبدالجبار 16 آپریل سال 1947 در نیویورک متولد شد. او تنها پسر "فردیناند لو آلسیندر" که یک نیروی پلیس است، می باشد. کریم همیشه جزو بلند قد ترین افراد کلاس بود ودر 9 سالگی قدی برابر با 5.8 فوت داشت. یکسال بعد حتی قد بلندتر هم شد و در آن زمان براحتی میتوانست توپ را وارد سبد بسکتبال کند.

او خیلی زود شروع به ورزش کردن نمود و در باشگاه "مموریال" جوری بازی میکرد که عده کمی میتوانستند به پای او برسند. او در مسابقات مدارس نیویورک چندین رکورد مختلف ثبت کرد و با تیمش توانستند 71 بازی پیاپی را برنده شوند و سه بار عنوانی قهرمانی را کسب کند.

در سال 2000 تیم آن های لقب برترین تیم دبیرستانی کشور را ازآن خود کرد.

 

کریم عبدالجبار

پس از فارغ التحصیل شدن در سال 1965، آلسیندر در دانشگاه کالیفرنیا پذیرفته شد و در آنجا هم بازی های خوب خود را ادامه داد.

زیرنظر سرمربی خود، جان وودن افسانه ای توانستند سه بار به عنوان قهرمانی کشور دست پیدا کنند. در این بازه زمانی کریم عبدالجبار یکی از برترین بازیکنان محسوب میشد.

در بهار سال 1969 باشگاه میلواکی در حالی که تنها 2 سال از زمان ایجاد شدنش میگذشت، کریم عبدالجبار و همه بازیکن های برتر را به خدمت گرفت.

کریم عبدالجبار خیلی سریع توانست با شرایط مسابقات حرفه ای خود را وفق دهد. او عملکرد فوق العاده ای داشت و لقب "تازه کار" را هواداران به او دادند.

میلواکی باکس با داشتن بازیکنانی چون کریم توانست در فینال سال 1971 NBA حضور پیدا کند و موفقیت های زیادی را کسب کرد.

 

روی آوردن به اسلام

 حتی با تمام مشغولیت ذهنی که کریم عبدالجبار در زندگی حرفه ای خود داشت ، اما بازهم به دنبال پیدا کردن خوشبختی و سعادت در بیرون از زمین ورزشی هم بود. زمانی که از او درمورد زندگی کردن در شهر میلواکی پرسیدند وی گفت : زندگی کردن در اینجا خیلی خوب است و باعث شده تا من موفقیت های زیادی را بدست آورم اما حقیقتا این محیط و این شهر هیچ ارتباطی با ریشه ها و اصلیت من ندارد."در پایان فصل 1975 عبدالجبار از باشگاه خود درخواست کرد که او را به لس آنجلس یا نیویورک بفرستند. پس از انجام این انتقال تعدادی بازیکن هم از شهر های دیگر برای جایگزین کردن جای خالی کریم به تیم میلواکی رفتند اما هیچ کدام نتوانستند موفقیت های او را تکرار کنند.پس اینکه او به لس آنجلس رفت برای 15 سال متوالی توانست یک تیم قدرتمند و برنده از آن ها بسازد. از فصل 1979-1980 او و "ارویک جانسون" توانستند 5 قهرمانی متوالی لیگ را برای لیکرز بدست آورند.

 

تماس هایی از هالیوود

 موفقیت هایی که کریم عبدالجبار در زمین داشت منجر به بوجود آمدن موقعیت های بازیگری برای او شد. او در چند فیلم به نقش آفرینی پرداخت از جمله : Game of Death در سال 1979 و کمدی Airplane در سال 1980 .حتی زمانیکه وی پا به سن گذاشت همچنان سلامت خود را حفظ میکرد. پس از ورود به دهه چهارم زندگی خودش میتوانست بطور میانگین در هر بازی بیش از 20 امتیاز را به ثمر برساند. در سال 1985 و بازی مقابل بوستون سلتیک که به قهرمانی لیکرز منجر شد، عبدالجبار توانست عنوان ارزشمند ترین بازیکن را کسب کند.

 

مبارزه کریم عبدالجبار و بروسلی

 

آمار ورزشی کریم عبدالجبار

 زمانی که او در سال 1989 بازنشست شد رکورد بیش ترین امتیاز کسب شده را با 38387 امتیاز برای خود بدست آورده بود. وی اولین بازیکنی بود که برایی 20 فصل متوالی بازی میکند. در طول ورزش حرفه ای خود توانست 17440 ریباند، 3189 بلاک و 1560 بازی را انجام دهد. او در مورد طول عمرش به یک خبرنگار گفت : "دهه 80 تمامی اتفاقاتی که برای من در دهه 70 افتاد را جبران کرد . من از تمامی منتقدانم توانستم بیشتر عمر کنم و زمانی که بازنشسته شده بودم تصویری موفق از خودم بجای گذاشتم. واقعا معتقدم که میتوان شرایط را تغییر داد."

 

زندگی بعد از ورزش

 پس از بازنشسته شدن به عنوان بازیکن، کریم عبدالجبار نتوانست مدتی زیادی از ورزشی که عاشقش بوده دور بماند و به عنوان مربی و کادر فنی در تیم های لیکرز و نیویورک نیکز فعالیت کرد. او چندین کتاب نوشته است. کتاب هایی مثل: A Season on the Reservation در سال 2000 وOn the Shoulders of Giants در سال 2007 .

همچنین وی به عنوان یک سخنران و چهره تلویزیونی برای چندین محصول تبلیغاتی انجام داده است.در سال 1995 کریم عبدالجبار برای ثبت اسمش در تالار مشاهیر بسکتبال انتخاب شد.در سال 2009 عبدالجبار دچار یک سرطان خون نادر شد اما در نهایت توانست بر این بیماری فائق آید. در فوریه سال 2011 دکتر ها اعلام کردند که او از بند سرطان رها شده.

 

کریم عبدالجبار در سال 2016 مدال آزادی را از رئیس جمهور اوباما دریافت کرد.

منبع:( www.delgarm.com/entertainment/biography1)

 

لبران جیمز ( Lebron Reymone James )

    بسکتبالیست معروف و سرشناس آمریکایی است که در تیم لس آنجلس لیکرز بازی می کند. به دلیل افتخارات فراوانی که لبران جیمز در دوران ورزشی خود کسب کرده است از بازیکنان پر افتخار به شمار می رود و به او لقب های بزرگترین بازیکن تمام دوران و بازیکن برتر تاریخ داده شده است.

 

زادگاه

دسامبر ۱۹۸۴( ‏35 سال) اکران، اوهایو

ملیت

American

قد ثبت‌شده

206 سانتیمتر

وزن ثبت‌شده

)۱۱۳ کیلوگرم)

NBA

2003 / Round: 1 / Pick: 1st overall

بازی حرفه‌ای

Selected by the کلیولند کاوالیرز

افتخارات لبرون جیمز

لبران جیمز در طول زندگی ورزشی خود، چهار بار جایزه با ارزش ترین بازیکن NBA را به خود اختصاص داد، همچنین سه بار بهترین بازیکن فینال ان بی ای شد، دو مدال طلای المپیک را نیز از آن خود کرد و سه بار بهترین بازیکن مسابقات آل استار شد.

لبران در سال ۲۰۰۴ بهترین بازیکن سال اولی ( روکی ) شد و سه بار نیز قهرمانی ان بی ای را دریافت کرد. همچنین لبران صاحب رکوردهای زیادی نیز شده است. او بهترین امتیاز آور تاریخ پلی آف ان بی ای بود و ۱۲ بار در تیم منتخب سال و ۵ بار هم در تیم منتخب برترین مدافعان قرار گرفته است.

 

لبران جیمز با سابقه هشت حضور پیاپی در بازی نهایی و سه قهرمانی NBA از نگاه دبیران و خبرنگاران ورزشی و ورزشی‌نویسان خبرگزاری اسوشیتدپرس به عنوان برترین ورزشکار مرد دهه برگزیده و معرفی شد او بالاتر از بولت، مسی و فلپس برترین ورزشکار دهه ۲۰۱۰ تا 2020 گردید .

 

زندگی نامه لبران جیمز

 لبران جیمز در تاریخ ۳۰ دسامبر ۱۹۸۴ در آکرون اوهایو از یک مادر ۱۶ ساله متولد شد. پدر لبران یک فرد سابقه دار و بزهکار بود که در زندگی و موفقیت او نقشی نداشت و مادرش به تنهایی از او یک لبران جیمز ساخت. دوران کودکی وی با سختی های زیادی گذشت، او به همراه مادرش با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم کردند. آنها به دلیل درآمد اندکی که داشتند مجبور بودند مدام از محلی به محل دیگر برای زندگی نقل مکان کنند.

آنها معمولا در محله های فقیر نشین شهر زندگی می کردند. از آنجایی که آن محله ها برای زندگی و تربیت جیمز جای مناسبی نبود مادرش او را به یک خانواده ( فرانک واکر ) سپرد تا در رفاه بزرگ شود.

واکر مربی فوتبال بود و بسکتبال را در سن ۹ سالگی به لبران جیمز معرفی کرد. لبران بسکتبال را به صورت جدی از سال پنجم مدرسه آغاز کرد و مدتی نگذشت که در اتحادیه بسکتبالیست های آماتور در تیم محل تولدش بازی کرد و موفقیت های زیادی به دست آورد . او بعد از گذران این دوران، وارد دبیرستان خصوصی کاتولیک شد. دوران دبیرستان خود را نیز در آنجا به اتمام رساند. از همان روزها به او لقب ستاره دنیای بسکتبال را داده بودند و از همان زمان فردی شناخته شده در شبکه های تلویزیونی بود. جیمز در نوجوانی به همراه سه نفر دیگر از دوستانش در بسکتبال آماتور به موفقیت های زیادی رسیدند. او خیلی زود لقب مستر بسکتبال را در اوهایو به خود اختصاص داد.

 لبران به عنوان بهترین بازیکن بسکتبال دانشگاهی در آمریکا معرفی شد و همین امر باعث شد او یک حضور حرفه ای در این رشته را تجربه کند. از این رو باشگاه های دنیا برای او سر و دست می شکستند و مشتریان زیادی پیدا کرده بود. لبران در سال ۲۰۰۳ به عنوان انتخاب اول ان بی ای وارد تیم کلیولند کاوالیرز شد و دوران سلطنت او شروع شد. او خیلی زود خود را به همه ثابت کرد و همان طور که گفته شد به عنوان بهترین بازیکن سال اولی انتخاب شد. آن روزها بسکتبالیست ها و طرفداران بسکتبال متوجه شدند که با یک ستاره که روزهای ابتدایی درخشش را می گذراند رو برو هستند. لبران جیمز دو سال پشت سر هم در لیگ به عنوان بهترین بازیکن خود را نشان داد اما در آن دو سال هیچ گاه نتوانست عنوان قهرمانی را از آن خود کند.

او تصمیم گرفت از تیم جدا شود و بعدها در سال ۲۰۱۰ به عنوان بازیکن آزاد قرارداری با میامی هیت امضا کرد. و اینجا دوران جدیدی را برای خود رقم زد. او در سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ دو قهرمانی به دست آورد. او بعد از چهار سال به شهر کلیولند کاوالیرز بازگشت تا با حضور ناب خود این شهر را بعد از سالها ) ۵۲ سال ) به عنوان قهرمانی مزین کند.

او با این هدف وارد شهر مادری خود شد و در کار خود نیز موفق شد. در سال ۲۰۱۶ در حالی که از حریف خود ۳-۱ عقب بود به طرز معجزه آسایی او را ۴-۳ شکست داد و سومین قهرمانی خود را در شهری که به آن عشق می ورزید به دست آورد.

لبران در فصل2017-2018 با کسب ۲۷۸۰۳ امتیاز نفر هشتم امتیاز آوران تاریخ ان بی ای شد. در آن روزها با توجه به این آمار و همچنین آینده ای که لبران در پیش داشت، رکورد کریم عبدالجبار بعد از سال ها با ۳۸۳۸۷ امتیاز در خطر قرار گرفت. همچنین در شصت و هفتمین مسابقه ستارگان به جای این که دو تیم منتخب شرق و غرب به میدان بروند، برای اولین بار بازی بین دو تیم لبران جیمز و استفن کری که در بیشترین آراء قرار داشتند در لس آنجلس برگزار شد.در این مسابقه فوق العاده دیدنی و جذاب تیم لبران توانست با نتیجه ۱۴۸ بر ۱۴۵ تیم استفن کری را شکست دهد و موفقیت را از آن خود کند.

جیمز با ثبت ۲۹ امتیاز، ۱۰ ریباند و ۸ پاس گل توانست برای سومین بار لقب با ارزش ترین بازیکن مسابقه ستارگان ان بی ای را به خود اختصاص دهد. او در فصل 2018-2019 با یک قرارداد چهار ساله به ارزش ۱۵۴ میلیون دلار از تیم کلیولند کاوالیرز به لس آنجلس لیکرز ملحق شد. لبران در این فصل به دلیل مصدومیت بازی کمی انجام داد و بعد از ۱۴ سال نتوانست در پلی آف حضور داشته باشد. او با ۵۵ بازی در این فصل ۱۵۰۵ امتیاز کسب کرد و از اتفاقات خوبی که برای او در این فصل رخ داد عبور از مایکل جردن بود!

 لبران جیمز در فصل های مختلف موفقیت های بی شماری کسب کرد که این نوشته گنجایش توضیح و تفسیر بازی ها و قهرمانی های او را که در تاریخ ماندگار است ندارد.

 

منبع:( www.ghatreh.com/news/tag)

ferdowsi_sport@

ثبت نام در مسابقات ورزشی

ثبت نام قهرمانان ورزشی

مسابقه فوتسال چندجانبه در کشور عراق