ورزش محبوب Baseball از دو کلمه Base به معنی پایگاه و Ball به معنی توپ تشکیل شده است و یک ورزش توپی با چوب محسوب می شود ، مثل ورزشهای بدمینتون ، تنیس ، گلف و ... این ورزش بصورت گروهی برگزار می شود و در ایالات متحده آمریکا بسیار محبوب است و چند سالی است که در ایران نیز محبوبیت خاصی پیدا کرده است .این ورزش دارای بیش از 500 میلیون هوادار در جهان است و جزو ورزشهایی است که جایگاه خاصی در بین شخصیت های سیاسی دارد.

  • محتویات:

تاریخچه

محبوبیت

وسایل ورزش بیسبال

زمین ورزش بیسبال

  • تاریخچه

تاریخچه این ورزش به قرن نوزدهم بر می گردد اما هنوز کاملا مشخص نیست ریشه این ورزش از کجا پیدا شده است ، برخی می گویند این ورزش از ورزش دیگری به نام کریکت که یک ورزش انگلیسی است برگرفته شده است ، برخی اعتقاد دارند که این ورزش ترکیبی از کریکت ، ورزش قرون وسطی ای به نام اُینا همچنین ورزش دیگری به نام راوندر که در آمریکای شمالی انجام می شده است برگرفته شده است .

نخستین مسابقه ورزش مدرن بیسبال که در اسناد نوشتاری گزارش شده‌است، به مسابقه‌ای در ۴ ژوئن ۱۸۳۸ در بیچ‌ویل، انتاریو، کانادا مربوط می‌شود. بیسبال در دهه ۱۸۶۰ حالت نیمه‌ حرفه‌ای پیداکرد. نخستین تیم کاملا حرفه‌ای بیسبال در ایالات متحده، تیم سینسیناتی رد استاکینگز بود که در ۱۸۶۹ تشکیل شد.

در سال ۱۳۷۴ فدراسیون این رشته در ایران تشکیل شد در سال ۱۳۸۶ اولین دوره لیگ با حضور ۶ تیم برگزار شد اما در سال بعد تعداد تیمها به ده تیم رسیده و تا به امروز مسابقات لیگ ایران در حال برگزاری است . تیم ملی ایران در جدید ترین رنکینگ بیسبال دنیا در رتبه پنجاه پنج دنیا قرار دارد . درسال های گذشته بیسبال ایران با شیب کمی رو به پیشرفت قرار گرفته امید است با توجه بیشتر به این ورزش این سرعت بهبود یافته و همانند سایر ورزشهای تیمی دیگر این ورزش در ایران مطرح‌تر گردد

منبع: https://www.tarafdari.com

  • محبوبیت

جالب است بدانید که بیسبال آنقدر ورزش محبوبی است که بعضا رئیس جمهورهای آمریکا هر ساله حداقل یک بار این ورزش را بازی می کردند . اغلب مدارس و دانشگاه ها در ایالات متحده آمریکا دارای تیم های حرفه ای این ورزش هستند و قدرتمند ترین لیگ بیسبال دنیا نیز به نام لیگ برتر بیسبال آمریکا در این کشور با عنوان Major Leagues Baseball مشغول به فعالیت است .

 

 در عکس بالا رئیس جمهور اسبق ونزوئلا در حال بازی بیسبال دیده می شوند.

  • وسایل ورزش بیسبال

به چوب بازی بیسبال چفته هم گفته می شود و این چوب ها و البته توپ های مخصوص بازی بیسبال با نهایت دقت تهیه می شوند ، توپ ها از چوب پنبه ، لاستیک ، نخ و بعضا چرم اسب تهیه می شوند حدودا 150 گرم وزن و 7 سانتی متر نیز قطر دارند ، حداکثر طول چوب بیسبال 106 سانتی متر است یعنی حداقل یک متر طول چوب می باشد . 

از دیگر لوازم بیسبال دستکش های بزرگ چرمی جهت توپ گیرها ، کلاه ایمنی و همچنین ماسک فلزی جهت دریافت کننده ها و کفش های مخصوص جهت بازیکنان را می توان نام برد. که مجال شرح مفصل آن در این مطلب میسر نمی باشد.

منبع: https://www.tarafdari.com

  • زمین ورزش بیسبال

زمین بازی Baseball زمینی به شکل تقریبا مثلث است که در شکل زیر می توانید شکل زمین را مشاهده کنید:

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید زمین بازی بیسبال شبیه به یک مثلث است که یکی از زوایای آن را بصورت خمیده و نیم دایره طراحی کرده اند . طول این زمین تقریبا دو برابر یک زمین فوتبال معمولی است و در قسمت های سبز رنگ پوشیده از چمن است . ساختار زمین به شکل درون زمین یا Infield و بیرون زمین یا Outfield به صورت کلی تقسیم بندی می شود . در این ورزش سه پایگاه یا Base اصلی وجود دارد که فاصله بین هر Base تقریبا چهار متر و سی سانتی متر است .

قسمت Pinchers قسمتی است که پرتاب کننده توپ بایستی قرار بگیرد و معمولا تا Base اصلی یا Home Base پنج متر و بیست سانتی متر فاصله دارد . مکانیزم ورزش چندان پیچیده نیست ، شما بر اساس نقشی که خوب می توانید در تیم ایفا کنید یا توپ را پرتاب می کنید ، یا با چوب توپ پرتاب شده را به شدت می زنید تا به دورترین نقطه ممکن برود و یا اینکه دریافت کننده هستید و می توانید به خوبی توپ را در هوا قبل از برخورد به زمین دریافت کنید . در این بازی چهار داور حضور دارند که هر یک از آنها برای قضاوت در کنار یکی از Base ها یا پایگاه ها قرار می گیرند .

در میان قسمت های بزرگ چمنی زمین ، قسمت ها یا منطقه هایی بصورت خاکی نیز وجود دارند ، قسمت خاکی دایره ای شکلی که در مرکز قرار می گیرد و در آن عنوان Pitchers ( پرتاب کننده توپ ) نوشته شده است محلی است که ورزشکاران باید توپ خود را به سمت قسمت Batters ( چوبزن ) که جلوتر از Catchers ( توپگیر با دست و دستکش ) پرتاب کند.

 

 

 

 

 

 

 

منبع: https://www.tarafdari.com

 

ferdowsi_sport@

ثبت نام در مسابقات ورزشی

ثبت نام قهرمانان ورزشی

مسابقه فوتسال چندجانبه در کشور عراق