رشته ورزشی یوگا(قسمت اول)

  • یوگا چیست؟

باید بدانید که یوگا از ریشه کلمه سانسکریت YUJ گرفته شده که معنی آن اتحاد می باشد .یوگا تمرین حرکتی ذهنی بدن می باشد. حرکات این ورزش هر دو عامل جنبش و کنترل تنفس و تمرکز را در بر دارد .یوگا را پيوستن يا ادغام تمام جنبه هـاي فردي – بـدن بـا ذهـن و ذهـن بـا روح » براي رسيدن به يک زندگي شـاد، متعادل و مفيد تعريف مي کنند. هدف نهـایی یـوگـا، رسیدن به کالیالی (رهـایی یا آزادی نهـایی) اســت.

یوگا تمرین حرکتی ذهنی بدن می باشد. حرکات این ورزش هر دو عامل جنبش و کنترل تنفس و تمرکز را در بر دارد ..

تعدادی از مردم یوگا رایک تمرین باستانی مینامند و دیگران آن را تنظیمات یک تمرین سخت می شناسند این ورزشی است که بدن،مغز و روح را در سرتاسر بدن با حالت ها، تمرکز ها و کنترل تنفس به هم مرتبط میکند.

هدف یوگا خلق کردن یک هارمونی بین مغز،بدن و روح است. هنگامی که شما به خوبی تمرینات را انجام میدهد، قادر خواهید بود تا بهترین توانایی خود را نشان دهید

یوگا تنها خم شدن یا کشیدن و نفس نگه داشتن نیست، بلکه مکانیسمی است که شمارا به دنیای واقعیت میرساند.اگر شما به انرژی بدنتان اجازه بدهید، بدن این حس را گسترش میدهد.این اتفاق شمارا قادر می سازد که کل جهان را به عنوان بخشی از وجود خود تجربه کنید و همه چیز را انجام دهید و ممکن سازید و این اتحادی است که یوگا خلق میکند.

  • تاریخچه یوگا

یوگا ورزشی جسمی و روانی است که در شبه قاره هند و توسط هندوها به وجود آمده‌است. ریشه یابی دقیق این ورزش که توسط چه شخصی و دقیقاً چگونه به وجود آمده ناممکن است. چرا که تاریخ شکل‌گیری یوگا به سال‌های بسیار دور باز می‌گرددیوگ هـا طی هزاره هـا این رشته را به دانش آموزان خود منتقل کردند و بسیاری از مدارس مختلف آموزش یـوگـا گسترش یافتند.

 اولین اثر ضبط شده حرکات یـوگـا و یکی از قدیمـی ترین متون موجود، به طور کلی تصور مـی شود که توسط پاتـانجـالی، مریم یوجی هند که در حدود ۲۰۰۰ تـا ۲۵۰۰ سال پیش زندگی کرده بود، نوشته شده اســت.

 پاتـانجی بـا نوشتن سوتـاتـای یـوگـا ( sutra به معنای «موضوع» در سانسکریت) اســت که اصول، فلسـفـه و شیوه آموزش یـوگـا هستند که هنوز هم دنبـال مـی شوند.

بنیانگذار یوگا،پاتانجالی میگوید :یوگا باعث میشود احساس راحتی کنید. شما ممکن است شگفت زده شوید که یک آسانا تنها مرحله ای از تمرین یوگا است. این به این معنی است که به شما کمک میکند احساس خوبی داشته باشید. به مردهایی که یوگا تمرین می‌کنند، یوگی و به زنان یوگینی گفته می‌شود.

اتحاد کامل در سرتاسر هاتا یوگا و شاخه های آن( آشتانگا یوگا،لینگایوگا، بیکرام یوگا،این یوگا،گوندالینی یوگا) میتواند موفق باشد و بستگی به آنچه که شما دوست دارید و مشکلاتی که از طریق عمل به دست آید، دارد.

یوگا چه تفاوتی با دیگر ورزش‌های کششی یا سایر تمرین‌های آمادگی جسمانی دارد؟

برخلاف تمرین‌های کششی یا تناسب اندام، یوگا چیزی فراتر از انجام یک سری حرکات جسمانی است. اصول ۸ گانه پتنجلی نشان می‌دهد که تمرین‌های جسمانی، صرفا یکی از جنبه‌های یوگا است. حتی اگر صرفا همین مرحله حرکات جسمانی را در نظر بگیریم، یوگا تمرین منحصر به فردی محسوب می‌شود، چرا که حرکات بدن و نوسانات ذهن را با ریتم تنفس هماهنگ می‌کند. اتصال و یکپارچه کردن این سه رُکن ذهن، جسم و تنفس به ما کمک می‌کند تا تمرکز خود را به سمت دنیای درونمان معطوف کنیم. از طریق این فرآیند توجه درونی، ما یاد می‌گیریم که بدون قضاوت کردن، بدون تلاش برای تغییر و برچسب زدن به عادت‌ها و الگوهای فکری خود، آن‌ها را بشناسیم. ما به تدریج از لحظه به لحظه تجربیات خود آگاه می‌شویم. چیزی که باعث می‌شود اسم تمرین بر یوگا گذاشته شود این است که با هر بار انجام دادن آن، هشیاری و آگاهی خود را افزایش دهیم و نه صرفا کاری که انجام دهیم و به یک هدف خاص برسیم و داستان تمام شود.

  •  بدن من انعطاف پذیر نیست، آیا می‌توانم یوگا انجام بدهم؟

 البته که می‌توانید! شما کاندیدای بسیار مناسبی برای یوگا هستید. بسیاری از افراد به اشتباه چنین گمان می‌کنند که برای شروع یوگا باید انعطاف پذیر بود، اما این طرز فکر مثل این است که برای رفتن به کلاس آموزش تنیس، حتما باید تنیس بازی کردن بلد باشی! با هر شرایطی بدنی که فعلا دارید آغاز کنید و به مرور تمرین یوگا باعث خواهد شد که انعطاف پذیری بدنتان هم افزایش پیدا کند.

با انجام یوگا چابک‌تر پیدا خواهید شد و همین عامل سبب ایجاد تعادل بین استقامت، هماهنگی بدنتان می‌شود و سلامتی قلب و عروق و همچنین اعتماد به نفس جسمیتان افزایش پیدا می‌کند و به طور کلی حالتان بهتر می‌شود

  •  برای شروع تمرین یوگا به چه لوازم یا وسایلی نیاز هست؟

  تمام آنچه واقعا برای شروع تمرین یوگا نیاز دارید بدن، ذهن و کمی کنجکاوی است. البته اگر شلوار، شلوارک یا تی‌شرتی داشته باشید که خیلی گشاد نباشد، می‌تواند تمرین را ساده‌تر کند. هیچ تجهیزات و کفش خاصی نیاز نیست، چون این تمرین با پای برهنه انجام می‌شود. اگر به کلاس تمرین می‌روید، بهتر است یک حوله کنار دستتان باشد. اگر تمرین‌ها به خوبی پیش بروند و تمایل داشته باشید، می‌توانید یک زیر انداز / مت یوگا هم برای خودتان تهیه کنید، ولی اغلب کلاس‌های یوگا این وسایل ساده را دارند و نیازی نیست خودتان بخرید.

  • یوگا و فواید آن برای سلامت بدن و درمان بیماری ها

در چند دهه اخیر یک صعود و افزایش ناگهانی در جامعه یوگا اتفاق افتاده است. نه فقط به این دلیل که تحقیقات مزایای یوگا را بهبود بخشیده باشد بلکه پزشکی حرفه ای و افراد معروف نیز این ورزش هیجان انگیز را پیشنهاد میدهند و پذیرفته اند. درحالیکه برخی از آنها از یوگا به عنوان مد استفاده میکنند و آن را با عرفان عصر جدید مرتبط میدانند، اما برخی دیگر تضمین میکنند که این ورزش واقعا باورنکردنی است. چیزی که آنها درک نمیکنند، این است که آنچه آنها به عنوان ورزش دیگری مورد توجه قرار میدهند به گونه ای به آنها منفعت خواهد رساند که هرگز تصور آن را در جهان یوگا را نخواهند کرد.

  • یوگا گردش خون را بهبود میبخشد:اولین چیزی که یوگا انجام میدهد بهبود بخشیدن گردش خون است. این به این معنی که گردش بهتر اکسیژن و مواد مغذی در سرتاسر بدن وجود خواهد داشت. جریان خون بهبود یافته نیز اندام های سالم و پوست درخشان را در بر خواهد داشت.

  • فشار خون پایین:اگر بطور مرتب یوگا را انجام دهید گردش خون در بدن افزایش میابد و همچنین باعث جذب اکسیژن در بدن میشود و بطور قابل توجهی فشار خون بالا در بدن را کاهش می دهد.
  • یوگا برای کاهش سرعت پالس:یوگا فشار را دربدن کاهش می دهد، به این ترتیب که وقتی ریلکس میکنید، فشارهم کاهش میابد.میزان پالس پایین نشان میدهد که قلب شما پمپ قوی ای دارد و خون بیشتر و ضربان کمتری دارد.
  • یوگا برای کمک به تنفس درست و سالم:کل پروسه یوگا شامل نفس کشیدن میشود و آن را به خوبی کنترل میکند.کل حجم ریه های شما را پر میکند و باعث میشود بهتر کار کند.
  • یوگا برای کمک به استقامت قلب و عروق: یوگا باعث بهبود اکسیژن رسانی در بدن و کاهش ضربان قلب میشود و در نتیجه اینکه استقامت قلب و عروق بالا میرود.
  • افزایش مقاومت بدن با یوگا: زمانی که یوگا انجام میدهید، اندام های داخلی بدن تحریک می شوند و در نتیجه مقاومت خود را به بیماری ها افزایش میدهند.همچنین شما پس از سالها تمرین قادر خواهید بود که بگویید بدن شما نقش خود را کاملا ایفا کرده است.
  • یوگا برای بهبودی سلامت دستگاه گوارش:مطالعات نشان داده است که با تمرین مداوم یوگا سیستم دستگاه گوارش فعال میشود و سوهاضمه ،گازمعده و دیگر موارد مربوط به شکم محدود میشود. بطور کلی سلامت دستگاه گوارش بهبود خواهد یافت.
  • یوگا برای افزایش سیستم ایمنی بدن:یوگا و سلامتی با هم در یک راستا هستند. همان طور که یوگا باعث دم و بازدم در سلولهای بدن میشود بدن شما بطور اتوماتیک ایمن میشود.
  • افزایش آستانه تحمل درد:یوگا سطح تحمل درد را افزایش میدهد.
  • یوگا برای افزایش متابولیسم :،متابولیسم متعادل برای رسیدن به وزن ایده آل ضروری است ، یوگا متابولیسم را در حد متعادل نگه میدارد.
  • یوگا برای کمک به تعادل بدن:یوگا همچنین باعث افزایش و تعادل تمرکز برای کنترل وزن بدن میشود. ورزش باقاعده توانایی شما را بهبود میبخشد که با تمرکز بر تمرینات کلاس تمرکز بیرونی شکا نیز بیشتر خواهد شد.
  • یوگا برای جلوگیری از پیری زودرس:یوگا به سم زدایی بدن کمک میکند، بنابراین سموم و رادیکال های آزاد راازبین میبرد.این علاوه بر دیکر مزایا در به تاخیر انداختن پیری کمک میکند .یوگا همچنین استرس را ازبین میبرد.که یکی از عوامل مهم پیری میباشد.
  • یوگا برای افزایش قدرت بدنی :زمانی که شما یوگا تمرین میکنید از وزن خود برای افزایش قدرت استفاده خواهید کرد. این یک روش شگفت انگیز برای تمرین قدرت است.
  • یوگا برای کمک برای رسیدن به وزن ایده آل:با افزایش متابولیسم باقاعده و تمرینات منظم، یک عضله قوی خواهید ساخت.یوگا بطور خیلی جالب برای کاهش و حتی افزایش و رسیدن به وزن ایده آل کار میکند.
  • یوگا برای بهبود خواب:یوگا به ریلکس کردن کامل مغز و به کار کردن استرس غیر ضروری کمک میکند و باعث میشود که خواب راحتی داشته باشید.

  • آگاهی بدنی کامل:وقتی بطور منظم یوگا تمرین میکنید، نسبت به بدنتان کاملا آگاه میشوید.شما قادر خواهید بود که متوجه اشتباهات بدنی خود شده و آن را تصحیح کنید.
  • مزایای احساسی یوگا:یوگا یک ارتباط قوی بین مغز و بدن را خلق میکند. این زیبایی سلامت احساسی را بالا میبرد.
  • یوگا حالت روحی را تغییر میدهد:وقتی شما یوگا تمرین میکنید، بدنتان با تازه کردن انرژی و تغییر دادن حالت روحی پر میشود.
  • مزایای ارتباط بدن، مغز:هنگامی که شما با حرکات خود ارتباط برقرار میکنید، ذهن شما آرام میشود.در مورد چشم انداز مثبت زندگی با تمرین منظم، هورمون های زیادی در سیستم عصبی تثبیت میشوند و این باعث میشود با نگاهی تازه به زندگی نگاه کنید.
  • یوگا برای کمک به پذیرش خود و خودباوری :یوگا یک سفر خود پذیرشی و بهبود سلامت را به ارمغان میاورد.خود پذیرشی باعث راحتی درونی نیز می شود.
  • یوگا برای افزایش خود کنترلی:برای تمام حقیقت های زندگی، کنترل کردن خود مفید است.
  • کاهش استرس با یوگا :هنگامی که شما روی مت هستید، تمام توجهتان را به موضوع دستتان متمرکز میکنید و ذهن شما به آرامی استرس و مشکلاتی که آن را تحریک میکند ازبین میبرد.هنگامی که شما یوگا تمرین میکنید استرس و اضطراب روانی و سطح احساسات سرکوبگر را مدیریت میکنید درحالیکه ممکن است غمگین باشید، امابا انرژی منفی افسردگی مبارزه میکند.


  • یوگا برای کمک به تمرکز بهتر:در کمتر از 8،هفته یوگا ،خود را فعال تر خواهید یافت همچنین قادر خواهید بود بهتر تمرکز کنید.
  • یوگا برای بهبود حافظه:با افزایش گردش خون در مغز استرس کاهش میابد و حافظه شما گسترش میابد و بهبود خواهد یافت.توجه به جزییات :هنگامی که شما یوگا تمرین میکنید باید مراقب باشید و دستور العمل های دقیق را در مورد اینکه چطور تنفس کنید و حرکت را انجام دهید کدام بازو و یا پا را حرکت دهید، بخوبی رعایت کنید. همچنین یوگا شما را باهوش تر می کند و باعث می شود که به جزئیات بیشتر دقت کنید.
  • یوگا برای بهبود روابط اجتماعی :با انجام تمرینات یوگا، قادر خواهید بود که به خود شناسی برسید، و با جامعه ارتباط برقرار میکنید و به مهارت های اجتماعی شما کمک میکند.

  • یوگا رسیدن به آرامش:آرامش و مدیتیشن به شما کمک میکند از افکار خود خلاص شوید و آرام بمانید. باتمرین، شما یاد خواهید گرفت که آرامش، بخش مهمی از زندگی شماست.
  • یوگا روی شیمی بدن کار میکند:یوگا روی شیمی بدن ،سلولهای خونی،هورمون ها و هیپوفیز..... کار میکند.
  • یوگا برای کاهش کلسترول:یوگا به کاهش سطح کلسترول در خون و افزایش گردش خون و چربی سوزی کمک میکند.
  • یوگا برای افزایش سیستم لنفاوی :افزایش سیستم لنفاوی به سیستم ایمنی بدن و همچنین به دفع سموم از بدن کمک میکند. یوگا شامل حرکت هایی برای تقویت سیستم لنفاوی میشود.
  • یوگا برای افزایش سطح گلوکز :یوگا باعث میشود سطح گلوکز در خون در حد متعادل باشد و خطر ابتلا به دیابت کاهش میابد.
  • کاهش سطح سدیم با یوگا :یوگا نیز مانند هر برنامه موثر دیگری به کاهش سطح سدیم بدن کمک میکند. غذاهای فست فودی و فرآوری شده پر از سدیم هستند و بنابراین یوگا برای کاهش