نمایه کاربری

احكام و گواهي هاي صادر شده

پيش بيني نتايج مسابقات

ملاقات عمومي با رياست دانشكده و مديركل تربيت بدني دانشگاه

صعود اعضای انجمن کوهنوردی دانشگاه فردوسی مشهد به قله ۲۸۵۰ متری بزد مشاهده در قالب پی دی اف چاپ فرستادن به ایمیل
نوشته شده توسط مدیر سایت
چهارشنبه، ۱۷ دی ۱۳۹۳

ضمن تشکر و قدردانی از مدیریت محترم تربیت بدنی جناب آقای دکتر طاهری و سرپرست محترم انجمن کوهنوردی دانشگاه آقای چراغچی که در پیشرفت ورزش به ویژه کوهنوردی در بین کارکنان و اعضای هیت علمی زحماتی بی دریغ کشیدند.

و در راستای برنامه های از پیش تنظیم شده انجمن کوهنوردی دانشگاه فردسی مشهد جهت صعود به قله شیرکوه یزد در بهمن ماه سال جاری که به مناسبت دهه مبارک فجر در برنامه های تمرینی و آمادگی اعضای انجمن قرار دارد در روز پنج شنبه ۱۱ دی ماه آقایان دکتر جنگجو- محمود رئوف- جواد فیضی- حامد پژواک مقدم- علی اکبر طاهری- علی صالحی- مجید ترشیزی- مهدی معقول- سعید حیدری- محمدرضا سهندی به مربی گری آقای دکتر مهاجرپور در ساعت ۶ صبح از جلوی پارکینگ اموردانشجویی به سمت روستای بزد و به هدف فتح قله بزد واقع در شهرستان تربت جام حرکت نمودیم.

روستای بزد در ۱۷ کیلومتری شهرستان تربت جام و ۱۸۰ کیلومتری مشهد واقع شده است. ارتفاع این روستا از سطح دریا ۱۲۸۰ می باشد. یک رشته کوه کوچک در مثلث بین تربت جام، تربت حیدریه و فریمان واقع شده که یکی از بلند ترین ارتفاعات آن قله بزد با حدود ۲۸۵۰ متر ارتفاع است. از سایر قله های این رشته کوه می توان به قله بردو ۲۹۴۰ متر و قله رونج ۲۵۸۶ متر اشاره کرد.

حدود ساعت ۹ صبح به روستای بزد تربت جام رسیدیم یک جاده خاکی نسبتا مناسب به طول ۸ کیلومتر شما را از روستا تا پای قله هدایت می کند. که درانتهای آن به یک دوراهی می رسیم. راه سمت چپ از روی یالی کم شیب، شما را به سمت جان پناه اول خواهد برد.

جاده خاکی را در پیش می گیریم جنگل زیبای ارس از دور خودنمایی میکند. منطقه تربت جام بطور کلی از لحاظ پوشش گیاهان  طبیعی منطقه ای ضعیف به حساب می آید و وجود جنگل زیبای ارس با آن درختهای کهنسال در منطقه شکار ممنوع بزد پدیده ای خاص و جالب توجه است. وجود نهال های جوان ارس در منطقه نشان دهنده شرایط مساعد آب و خاک و نوید بخش آینده ی روشن برای محیط زیست بزد است.

در ابتدای یال و قبل از شروع شیب یک چشمه آب وجود دارد که با توجه به فصلی بودن چشمه های بعدی مسیر بهترین محل برای برداشتن آب است. عبور از میان درختان زیبا و کهنسال ارس در هوای مطبوع آن روزی لذت بخش وصف نشدنی داشت.

پس از حدود یک و نیم ساعت پیمایش ساعت ۱۰:۳۰ به جان پناه اول می رسیم که بروی سطحی هموار، مشرف به دشت تربت جام واقع شده است.

پس از استراحتی کوتاه مسیر را به سمت قله ادامه دادیم یک شیب نسبتا تند را پشت سر گذاشتیم و به خط الراس رسیدیم. با افزایش ارتفاع کم کم از تعداد ارس ها کاسته می شد و گه گاه لکه های برف در شیب های رو به شمال دیده می شد. در دامنه جنوبی و جنوب غربی کوه خبری از درختان ارس نبود.

ساعت ۱۲ به جان پناه ژنده پیل جان پناه دوم قله بزد رسیدیم که در چند قدمی قله واقع شده است. شدت باد در این منطقه بسیار زیاد و دمای هوا نیز به طبع آن بسیار سردتر بود.

از توربین بادی جان پناه خبری نبود و به جای آن یک صفحه خورشیدی برای تامین برق و روشنائی در کنار جان پناه نصب شده بود. ناهار را در جان پناه صرف کردیم و پس از استراحتی یک ساعته مسیر شیب قله را به سمت پایین طی کردیم و در نهایت در ساعت ۱۵:۲۰ به پای مینی باس تربیت بدنی به راندگی آقای موسوی رسیدیم و ایشان هم با مهارت و درایت بالای خودشان گروه را در ساعت ۱۹ به سلامت به پردیس دانشگاه فردوسی رساندند.

تهیه و تنظیم گزارش : حامد پژواک مقدم

آخرین بروزرسانی ( شنبه ، ۴ بهمن ۱۳۹۳ ، ۱۲:۳۴ )