آیین نامه و مقررات مسابقات
تمرینات قهرمانی
سوال های متداول
تمرینات همگانی
  1. اطلاعیه ها
  2. اخبــــــــــار
  3. دبیرخانه منطقه 9 کشور
  4. پنجره ای رو به ورزش
  دانشگاه های تحت پوشش دبیرخانه منطقه 9 ورزش دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور

بازدید و ارزیابی مرکز آموزش عالی کاشمر اولین مقصد بازدید های دبیر محترم منطقه 9 ورزش دانشگاه های کشور

بازدید و ارزیابی مجتمع آموزش عالی گناباد دومین مقصد بازدید های دبیر محترم منطقه 9 ورزش دانشگاه های کشور
جدول کارنمای مسابقات ورزشی دانشجویان دانشگاه ها و موسسات آمورش عالی منطقه 9 ورزش کشور - 1398

                                                                             

ورزش اسپوکس برگرفته از انواع ابزار های جنگی و غیر جنگی ایران باستان به شکل ایمن (اسفنجی) میباشد . این رشته ورزشی ازتحرک بالایی برخوردار بوده و نیاز به سرعت ، هوشیاری و قدرت داشته و حتی سطح آنها را در افراد تقویت میکند،  ورزشکاران این رشته با حضور در تمرینات ویژه  و ارتقاء  سطح آمادگی جسمانی- استقامت- چابکی و سرعت و هشیاری قادر به حضور در رقابتهای قهرمانی و همگانی آن خواهند بود. با توجه به طراحی ساده این رشته ورزشی محدودیت سنی و جنسی نداشته و قابل استفاده عموم در همه مکانها بوده از این رو همگان میتوانند در باشگاهها ، ادارات ، مدارس ،پارکها در جهت ارتقاء اعتماد بنفس و شادابی و لذت بردن از ایام فراغت به آن بپردازند. اسپوکس " ورزش سریعترین- با هوشترین - قویترین " جايگاه خاصي براي ايجاد شادي ، سلامت ، تعامل اجتماعي ، اتحاد و رشد جوامع و شهروندان سراسر جهان از طريق ارتقاء و ترويج  فرهنگ تربیت بدنی و توسعه ورزش براي همه و فعاليت هاي بدني دارد . 

ورزش اسپوکس برای اولین بار توسط استاد ارشد محمدرضا هاشم پور (قهرمان جهان ، مربی و داور بین المللی هنرهای رزمی ) در سال 1390 پایه گذاری شد.در سالهای 2012 و2013 چندین اجلاس رسمی و غیر رسمی بین المللی در خصوص معرفی این رشته رزمی به مجامع بین المللی ورزش برگزار گردید و پس از بازتاب مثبت بین المللی ، رسمیت دادن به فعالیتهای این ورزش از طرف مراجع ذیصلاح ورزش کشور در گام بعدی قرار گرفت که در این راستا پس از کارشناسی و بررسی های لازم  از طرف معاونت محترم توسعه ورزش  قهرمانی  و معاونت محترم توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان، از سال 1395 فعالیت ورزش اسپوکس در کشور تایید گردید و شروع فعالیت رسمی این رشته ورزشی تحت پوشش فدراسیون انجمنهای ورزشی پیشنهاد گردید.

  • مزایای ورزش اسپوکس برای علاقه مندان

- ارتقا سطح آمادگی جسمانی - افزایش هماهنگی دست و چشم     

- افزایش قدرت و استقامت عضلانی بطور همزمان

- کارآمدی بیشتر سیستم قلبی عروقی- پرورش ذهنی سالم و هوشیار  

- فزایش انعطاف پذیری در دامنه طبیعی حرکت مفاصل

- کاهش چربی بدن وتغییرات مثبت در کلسترول خون  

- بهبود اعتماد به نفس ، تمرکز و اراده

 

  • پتانسیل ورزش اسپوکس

 سهل الوصول بودن  -  کم هزینه بودن و دسترسی همگانی-  نداشتن محدودیت سنی ، جنسی و مکانی، امکان فعالیت و  حضور در رقابتهای  ورزشی اسپوکسبرای همه افراد جامعه بدون محدویت سنی (از پنج تا 90 سال) حتی معلولین و ناتوانان جسمی وجود دارد.  ایجاد روحیه نشاط و شادمانی  و ارتقاء روحیه امید به زندگی - با توجه به اینکه جنس ابزار رقابتی و آموزشی اسپوکس از فوم فشرده است ، دارای ایمنی کامل بوده و هیچ ترسی از آسیب دیدن در آن وجود ندارد.      

 به دلیل سهولت قوانین مسابقات،امکان برپایی مسابقه همراه با نشاط و سلامتی بین اعضاء خانواده ، مدارس، ادارات ، باشگاهها و .... وجود دارد.

 

  • لباس ورزش اسپوک

لباس ورزشکاران  رشته اسپوکس از جنس کتان و در طرحها و سایزهای مختلف تولید میگردد. لباس کلیه ورزشکاران به رنگ مشکی شامل پیراهن و شلوار است.لباس مربیان به رنگ قرمز میباشد.در تمرینات کلاسی و رقابتهای باشگاهی کلیه شرکت کنندگان میتوانند با لباس ساده ورزشی یا لباس ورزش تخصصی خود به تمرین ورزش اسپوکس بپردازند و از آن لذت ببرند.برای حضور در مسابقات رسمی شرکت کنندگان ملزوم به استفاده از یونیفرم ورزش اسپوکس میباشند.

 

  • انواع بازیهای رقابتی اسپوکس

مسابقات شمشیر اسفنجی کوتاه تک – دوبلمسابقات  شمشیر اسفنجی بلند تک -مسابقات  شمشیر اسفنجی کوتاه  و بلند -فرم رسمی شمشیر اسفنجی-فرم رسمی گون کن-فرم آزاد شمشیر – گون کن – نیزه (Free style)-مسابقه نیزه تک سر -مسابقه نیزه دو سو -مسابقات Spoqcs1  ( پهلوان میدان ) در این رقابت سریعترین ، باهوشترین و قویترین فرد در هر رده سنی در تمام رشته ها بعنوان علمدار یا پرچم دار میدان تا دور بعدی بازیها میباشد.

  • رده بندی سنی بازیهای رقابتی اسپوکس  

رقابتهای ورزش اسپوکس بر اساس رده بندی سنی برگزار میگردد و وزن نقشی در طبقه بندی ندارد.

خردسال 7 تا 8 سال-نونهال 9 تا 11 سال- نوجوان 12 تا 14 سال-جوانان  15 تا 17 سال- بزرگسالان 18 تا 35 سال   پیشکسوتان A 36  تا 50 سال- پیشکسوتان B 51  الی 60 سال  پیشکسوتان C   60+ سال

 

  • اندازه محوطه بازیهای اسپوکس

کلیه مسابقات اسپوکس به غیر از اجرای فرم های نمایشی درمحوطه ای مستطیل شکل به متراژ 4 در 6 متر مربع برگزار میگردد که میبایست در سطحی صاف و عاری از هرگونه مانع یا ماده لغزنده باشد.اندازه محوطه مسابقات اسپوکس در فرمهای نمایشی 8 در 8 متر مربع میباشد.مسابقات اسپوکس در زمین چمن ، زمین خاکی یا ساحلی و داخل سالن قابل اجرا می باشد.قبل از شروع مسابقات کلیه نکات ایمنی محوطه مسابقات میبایست توسط کمیته اجرایی مسابقات برسی و مورد تایید قرار گیرد. 

 

  • مدت زمان و شیوه بازیهای رقابتی اسپوکس

در بازیهای اسپوکس دو نفر در رده سنی هم با نوع ابزار مشابه روبروی یکدیگر قرار گرفته و در زمان تعیین شده طبق قوانین مشخص با هم به رقابت می پردازند. 

مدت زمان مسابقات یک راند 3 دقیقه میباشد. اگر یک بازیکن زودتر از زمان تعیین شده به امتیاز 10 برسد او برنده میباشد و مسابقه پایان میابد.در صورت نتیجه مساوی در پایان راند اول داور وسط پس از30 ثانیه استراحت راند طلائی یا مرگ ناگهانی را اجرا میکند.(اولین ضربه) و اگر نتیجه مساوی تکرار شود راند طلائی تا جایی ادامه می یابد که یکنفر از بازیکنان موفق به کسب اولین امتیاز یا ضربه طلائی گردد.مدت زمان مسابقات اجرای فرمهای نمایشی حداکثر 5 دقیقه میباشد.

 

  • تکنیکهای مجاز و امتیازات بازیهای رقابتی اسپوکس

قوانین در کلیه سیستمهای بازی به یک شکل میباشد  و یک حمله ممکن است به نواحی زیر وارد شود.

از پا تا سر بجز  گردن و گلو  (در مسابقات شمشیر اسفنجی بلند فقط ضربه به دست ، سر و بدن آزاد است)

هر ضربه به سر (کلیه نقاط کلاه ایمنی)  "2 امتیاز"  هر ضربه به بدن (میان تنه و دستها )     "1 امتیاز"

 هرضربه به پاها (نقاط مجاز  "1 امتیاز" (ضربه به پا فقط در بازیهای شمشیر کوتاه، ژوبین و گون کن مجاز است)

خلع سلاح کردن حریف 1 امتیاز دارد. خلع سلاح باید کنترل شده باشد و به حریف آسیب جدی وارد نکند. در صورتیکه گون کن هر دو مبارز گیر کند و هیچ راهی برای خلع سلاح وجود نداشته باشد آنوقت داور با  Stop رقابت را متوقف می نماید. آنوقت لازم است گون کن از هم جدا شوند و مسابقه ازسر گرفته شود بدون اینکه امتیازی به طرفین داده شود.

اگر یک بازیکن تعادل خود را از دست دهد و گون کن از دستش رها شود داور مسابقه را متوقف کرده و به حریف او 1 یک امتیاز میدهد.- ضربه همزمان دو بازیکن امتیازی در پی ندارد.

 

  • آیین نامه و مقررات این رشته ورزشی فایل رویه رو را دریافت کرده و مطالعه نمایید.              دریافت فایل

ferdowsi_sport@

ثبت نام در مسابقات ورزشی

ثبت نام قهرمانان ورزشی

مسابقه فوتسال چندجانبه در کشور عراق