نمایه کاربری

  سه شنبه 26 تیر 1397

آدرس کانال تلگرام اداره کل تربیت بدنی

جهت دریافت اخبار اداره کل تربیت بدنی در تلگرام به ما بپیوندید

@ferdowsi_sport


تنیس خاکی

آمادگی جسمانی ۲۲ بهمن

باشگاه پینت بال

انجمن ورزشی اداره کل

فرم پيشينه علايق ورزشي

روزنامه های ورزشی

آیین نامه ها و مقررات

جشنواره درون دانشگاهی

کارکنان و اعضاء هیات علمی

ورزش خوابگاه ها

ستاد اردوها

کلاسهای آموزشی

ورزش دانشکده ها

ورزش قهرمانی

نهضت داوطلبی

سوالات متداول

اماکن و تاسیسات ورزشی

احكام و گواهي هاي صادر شده

پيش بيني نتايج مسابقات

ملاقات عمومي با رياست دانشكده و مديركل تربيت بدني دانشگاه
میهمانِ, گرامی، خوش آمدید!
نامِ کاربری گذرواژه: به‌خاطر داشته باش

ورزش در اسلام
(1 ، بازدید کننده) (1) میهمان
  • صفحه:
  • 1

نامِ بحث: ورزش در اسلام

ورزش در اسلام 6 سال, 2 ماه قبل، #148

  • admin
  • ( مدیر )
  • غایب
  • مدیر
  • تعدادِ ارسال‌ها: 58
  • کارما (امتیازِ ویژه): 4
امروزه ورزش در تمام كشورها و جوامع اهميت فوق العاده اى پيدا كرده است. برگزارى مسابقات گوناگون ورزشى در رشته هاى مختلف در سطوح ملى و بين المللى، نشان دهنده اين واقعيت انكارناپذير است. در سايه تبليغات بى امان دستگاه ها، سازمان ها و فدراسيون ها، مسابقات ورزشى هواداران فراوان و تماشاچيان بسيارى پيدا كرده است.

از منظر عقل و دين، ورزش براى تقويت و سلامتى جسم ضرورت دارد. ملتى كه بدنى سالم، بانشاط و نيرومند ندارد از عقل و تفكر شايسته كمتر بهره مند است. مثلى است معروف كه مى گويد: «عقل سالم در بدن سالم است»، زيرا تأثير متقابل جسم و جان، مسئله اى ثابت شده و مسلّم است. انسان هايى كه بر اثر تنبلى و عدم تحركات جسمى، بدنى نحيف و عليل دارند و يا بيش از حد فربه و چاق هستند، نمى توانند روحيه اى آرام و بانشاط داشته باشند. اين گونه افراد معمولاً عصبى مزاج، كم حوصله، بهانه گير و داراى روحيه اى ناهنجار و فكرى بيمار هستند و همين مسائل در جسم آنان نيز اثر سويى مى گذارد. حضرت على فرمود: «من از حسودان تعجب مى كنم كه چگونه جسمى سالم دارند. حسد، بدبينى و نگرانى هاى روحى و روانى، بدن را ضعيف و بيمار مى كند.» پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) مى فرمايد: «خوشا به حال كسى كه سالم و زندگى اش در حد كفايت و قوى و نيرومند باشد.» از همين رو در تاريخ اديان مى خوانيم: وقتى قوم بنى اسرائيل پادشاهى از خدا خواستند، طالوت با دو ويژگى معرفى مى شود: (خداوند طالوت را براى شما برگزيد و قدرت علمى و جسمى فزون ترى به او عطا فرمود).[1]

درباره قدرت موسى بن عمران قرآن مى فرمايد كه در نزاع دو قبيله (قِبطى و سِبطى) حضرت موسى تنها يك مشت به آن مرد زد و او درگذشت: «فوكزه موسى فقضى عليه»[2]. معلوم مى شود حضرت موسى از قدرت جسمانى و مشت پولادين برخوردار بوده است. دختر حضرت شعيب هم به پدرش گفت: اى پدر، موسى را استخدام كن، زيرا آدمى نيرومند و امين است.[3] قرآن درباره حضرت هود هم به قدرت جسمانى او اشاره مى كند: «و زادكم فى الخلق بَسْطَةً»[4].

اسلام به مسئله سلامت و قدرت جسم و جان اهميت خاصى مى دهد تا آن جا كه بر اين باور است كه رهبران اسلام بايد در سلامت جسم، اعتدال خلقت و قدرت علم و معنويت سرآمد ديگران باشند. رسول گرامى اسلام(صلي الله عليه و آله و سلم) مى فرمايد: به سرگرمى و بازى بپردازيد، زيرا دوست ندارم كه در دين شما خشكى و خشونت ديده شود.

ائمه معصومين(عليهم السلام) با اين كه تحت نظر شديد بودند ولى گاه گاهى قدرت علمى و احياناً قدرت و مهارت جسمى خود را در تيراندازى و اسب دوانى به نمايش مى گذاشتند و اعجاب و تحسين حاضران را برمى انگيختند. امام على(عليه السلام) در مسابقات كشتى، پشت تمام اقران خود را به زمين مى زد.

رسول خدا(صلي الله عليه و آله و سلم) نيز گاهى در مسابقات اسب سوارى و شتر دوانى شركت مى كردند. بعضى اوقات از رسول خدا(صلي الله عليه و آله و سلم) تقاضا مى شد كه در يك مسابقه، داور باشند و حضرت آن را مى پذيرفتند.

پيامبر گرامى اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم) دستور اكيد داده اند كه كودكان را رها سازيد تا هفت سال بازى كنند.

پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود: هركس در كنارش كودكى باشد لازم است با او كودكى كند (با او هم زبان و هم بازى شود).

چون كه با كودك سر و كارت فتاد پس زبان كودكى بايد گشاد

ورزش در اديان الهى، ريشه تاريخى دارد. برادران يوسف براى بردن او به پدر گفتند: او را با ما بفرست تا بگردد و بازى كند. در سيره پيامبر است كه با امام حسن و امام حسين (عليهم السلام) بازى مى كردند؛ آن ها را روى دوش خود سوار مى كردند و به كشتى گرفتن تشويقشان مى نمودند.[5]

در فقه اسلامى بحثى با عنوان (سَبق و رِمايه) مطرح شده است، كه يكى از مسائل آن، مسئله شرط بندى در مسابقات است. مى فرمايند: شرط بندى با پول در مسابقات اسب دوانى، تيراندازى و شمشيربازى جايز است. پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود: در هيچ مسابقه اى شرط بندى پولى جايز نيست مگر در تيراندازى، شمشيربازى، پرتاب نيزه، شتردوانى و حتى مسابقه با فيل و كليه حيوانات سم دار.

از اين نكته نبايد غفلت كرد كه ورزش فقط منحصر در ورزش هاى رايج و معمول امروزى نيست، بلكه كشاورزى، آهنگرى، درخت كاري… نيز از ورزش هايى هستند كه به عضلات بدن استحكام مى بخشند. به واقع هركار مشروعى كه به قوت جسم و قدرت روح منتهى شود، ورزش است.


پي نوشت ها:

[1] بقره(2) آيه 247.

[2] قصص(28) آيه 115.

[3] همان، آيه 26.

[4] اعراف(7)، آيه 69.

[5] بحارالانوار، ج103، ص189.
آخرین ویرایش: 6 سال, 2 ماه قبل، نویسنده : hadis.ahmadian.
تشکرکنندگان : narsis
  • صفحه:
  • 1

قدرت گرفته از کیوننا فارسی / محصول گروه سی‌ام‌اس فارسی

این صفحه در: 0.23 ثانیه ایجاد شده است