نمایه کاربری

  يكشنبه 29 مهر 1397

آدرس کانال تلگرام اداره کل تربیت بدنی

جهت دریافت اخبار اداره کل تربیت بدنی در تلگرام به ما بپیوندید

@ferdowsi_sport


تنیس خاکی

آمادگی جسمانی ۲۲ بهمن

باشگاه پینت بال

انجمن ورزشی اداره کل

فرم پيشينه علايق ورزشي

روزنامه های ورزشی

آیین نامه ها و مقررات

جشنواره درون دانشگاهی

کارکنان و اعضاء هیات علمی

ورزش خوابگاه ها

ستاد اردوها

کلاسهای آموزشی

ورزش دانشکده ها

ورزش قهرمانی

نهضت داوطلبی

سوالات متداول

اماکن و تاسیسات ورزشی

احكام و گواهي هاي صادر شده

پيش بيني نتايج مسابقات

ملاقات عمومي با رياست دانشكده و مديركل تربيت بدني دانشگاه
میهمانِ, گرامی، خوش آمدید!
نامِ کاربری گذرواژه: به‌خاطر داشته باش

حرکات اصلاحی و ارگونومی تحصیلی
(1 ، بازدید کننده) (1) میهمان
  • صفحه:
  • 1

نامِ بحث: حرکات اصلاحی و ارگونومی تحصیلی

حرکات اصلاحی و ارگونومی تحصیلی 5 سال, 7 ماه قبل، #1702

  • karimkhlaghi
  • ( کاربر )
  • غایب
  • تازه وارد
  • تعدادِ ارسال‌ها: 1
  • کارما (امتیازِ ویژه): 0
به وضعیت جسمانی و تجهیزات مورد استفاده دانش آموزان توجه بیشتری کنیم

بررسي ارگونومي بهداشت ميز و نيمكت مدارس و كيف و كوله پشتي و تناسب آنها با خصوصيات بدني دانش آموزان پسر شهرستان قوچان
كريم خلاقي كارشناس ارشد تربيت بدني و علوم ورزشي مدرس دانشگاه آزاد واحد قوچان


D988D8B1D8B2D8B420D8B4D8A7D986D987-1.jpg


چكيده
ارگونومي يا مهندس علم بدن يكي از مباحث نوپا در علوم بوده كه در جهت تناسب كار و فعاليت با انسان تلاش مي كند. اين علم با بررسي وضعيت ساختاري و اندازه هاي آنتروپومتريكي افراد و عوامل اثرگذار محيطي (ابزار كار، صندلي، كيف، ميز كار و…) سعي بر بهبود نحوة انجام كار و فعاليت، روش هاي انجام فعاليت و وسايل كار و منطبق كردن آنها با خصوصيات بدن و روان انسان دارد. پژوهشهاي بسياري حاكي از آن است كه عدم تناسب انسان و وسايل و امكانات كار مي تواند در بسياري از مشكلات رواني و جسماني در افراد مؤثر باشد. چنانكه در پژوهشي در سال 2002 ميلادي 50 درصد مردم آمريكا دردهاي ناشي از اين عدم تناسب را تجربه كرده بودند. از آنجا كه توجه به نشستن و مطالعه كردن و حمل اشياء و تناسب ميز و صندلي و كيف و كوله پشتي با جثه بچه ها حائز اهميت است زيرا بچه ها مدت زمان طولاني را در مدرسه و خانه در اين حالت به سر مي برند و انتظار مي رود كودك 8 و 9 ساله بيشتر از 60 دقيقه در يك جلسه 90 دقيقه اي بنشيند (استور- پولسن 1994). بنابراين تكرار يك وضعيت اگر نادرست باشد در درازمدت مي تواند منجربه بروز تغيير شكل ساختار قامتي شود. لذا در طرح نيمه تجربي حاضر خصوصيات بدني قد و وزن 4255 نفر از دانش آموزان پسر مدارس ابتدايي شهرستان قوچان از كليه پايه هاي تحصيلي از 37 دبستان ابتدايي در شهر و روستا با متر نواري و وزنه توزين اندازه گيري شد و تنوع ابعاد ميز و نيمكت هاي موجود در مدارس نيز جمع آوري گرديد و در نهايت 26 تنوع در ارتفاع ميز و نيمكت ثبت شد. همچنين وزن كيف و كوله پشتي و يا وسيله حمل كتاب بچه ها در 2735 نفر مورد توزين قرار گرفت و ميانگين هر پايه جداگانه محاسبه گرديد. پس از جمع آوري اطلاعات به بررسي و تجزيه و تحليل آنها با استفاده از آمار توصيفي و جداول و نمودارها پرداخته شد و نتايج نشان داد كه در پايه اول با بررسي 835 نفر با ميانگين قد 5/116 سانتي متر و وزن 75/19 كيلوگرم در مقايسه ميانگين قد اين افراد با تنوع ابعاد ميز و نيمكت ها ارتفاع ميزها بين (2- تا 27) سانتي متر اختلاف با ارتفاع يك ميز استاندارد متناسب با ميانگين قد اين پايه (58 سانتي متر) و ارتفاع نيمكت بين (5 -تا 11) سانتي متر اختلاف با ارتفاع نيمكت استاندارد با ميانگين قد اين پايه (36 سانتي متر) داشته است.
و بررسي و توزين كيف و كوله پشي هاي اين پايه به تعداد 427 نفر با ميانگين وزن 1900 گرم نشان داد كه بچه ها در اين پايه بطور متوسط 6/9 درصد وزن بدنشان كيف و كوله پشتي حمل مي كنند و در پايه دوم با بررسي 871 نفر با ميانگين قد 4/122 سانتي متر و وزن 6/23 كيلوگرم نشان داد در مقايسه ميانگين قد اين پايه با تنوع ابعاد ميز و نيمكت ها ارتفاع ميزها بين (4 -تا 24) سانتي متر اختلاف بايد ارتفاع يك ميز استاندارد با ميانگين قد اين پايه (61 سانتي متر) و ارتفاع نيمكت ها بين (9- تا 7) سانتي متر اختلاف با ارتفاع يك نيمكت استاندارد با ميانگين قد اين پايه (40 سانتي متر) داشته است و بررسي و توزين كيف و كوله هاي اين پايه به تعداد 590 نفر با ميانگين وزن 2100 گرم نشان داد كه بچه ها در اين پايه به ميزان 8/8 درصد وزن بدنشان كيف و كوله پشتي حمل مي كنند. در پايه سوم بررسي 891 نفر با ميانگين قد 2/133 سانتي متر و وزن 5/25 كيلوگرم مشخص كرد كه در مقايسه ميانگين قد اين پايه با تنوع ابعاد ميز و نيمكت ها ارتفاع ميز بين (10 -تا 19) سانتي متر اختلاف با ارتفاع يك ميز استاندارد با ميانگين قد اين پايه (66 سانتي متر) و ارتفاع نيمكت ها بين (13- تا 3) سانتي متر اختلاف با ارتفاع نيمكت استاندارد با ميانگين قد اين پايه (44 سانتي متر) داشته است. بررسي و توزين كيف و كوله هاي اين پايه به تعداد 599 نفر با ميانگين وزن 2300 گرم نشان داد كه بچه ها در اين پايه بطور متوسط به ميزان 9 درصد وزن بدنشان بار حمل مي كنند و در پايه چهارم بررسي 815 نفر با ميانگين قد 2/137 سانتي متر و وزن 30 كيلوگرم نشان داد كه در مقايسه ميانگين قد اين پايه با تنوع ابعاد ميز و نيمكت ها ارتفاع ميزها بين (12- تا 17) سانتي متر اختلاف با ارتفاع يك ميز استاندارد با ميانگين قد اين پايه (68 سانتي متر) و ارتفاع نيمكت ها بين (14- تا2) سانتي متر اختلاف با ارتفاع يك نيمكت استاندارد با ميانگين قد اين پايه (45 سانتي متر) داشته است و در بررسي و توزين كيف و كوله پشتي هاي اين پايه به تعداد 561 نفر با ميانگين وزن 2330 گرم مشخص شد كه بچه ها در اين پايه بطور متوسط 76/7 درصد وزن بدنشان بار حمل مي كنند و در نهايت در پايه پنجم بررسي 825 نفر با ميانگين قد 5/138 سانتي متر و وزن 34 كيلوگرم نشان داد كه در مقايسه ميانگين قد اين پايه با تنوع ميز و نيمكت ها ارتفاع ميزها بين (13- تا 14) سانتي متر اختلاف با ارتفاع يك ميز استاندارد با ميانگين قد اين پايه (69 سانتي متر) و ارتفاع نيمكت ها بين (15 -تا 1) سانتي متر اختلاف با ارتفاع يك نيمكت استاندارد با ميانگين قد اين پايه (46 سانتي متر) داشته است و در بررسي و توزين كيف و كوله پشتي در اين پايه به تعداد 558 نفر با ميانگين وزن 2400 گرم مشخص شد كه بچه ها در اين پايه بطور متوسط به ميزان 7 درصد وزن بدنشان بار حمل مي كنند.
تجزيه و تحليل نتايج نشان مي دهد كه ابعاد ميز و نيمكت هاي موجود در مدارس با توجه به ميانگين قد دانش آموزان در پايه اول ميزها اكثراً بلندتر از حد معمولي و نيمكت ها نيز بلندتر از حد نرمال هستند و در پايه دوم، سوم و چهارم اكثر ميزها بلندتر از حد نرمال و نيمكت ها كوتاهتر از حد نرمال مي باشند و در پايه پنجم اكثر ميزها كوتاهتر و يا بلندتر از حد نرمال و اكثر نيكمت ها كوتاهترند.
بنابراين بروز مشكلات عضلاني- اسكلتي و افت برنامه هاي آموزشي در بين دانش آموزان ابتدايي دور از انتظار نيست چرا كه عدم تناسب ميز و نيمكت ها با ابعاد بدني دانش آموزان برخلاف اصول مشترك وضعيت هاي صحيح نشستن (رنه 1988) بوده و دانش آموزان را دچار مشكلات اسكلتي و عضلاني مي سازد. زيرا هنگامي كه ارتفاع نيمكت پائين تر از حد نرمال باشد ايجاد كيفوز كمري و اعمال استرس كششي بر ساختار خلفي مهره ها و در نتيجه توليد درد كرده و اگر صندلي يا نيمكت دسته نداشته و يا پشتي قائم باشد فشار داخل ديسك در ناحيه كمري افزايش مي يابد و ارتفاع پائين تر از حد نرمال ميز تحرير موجب خم شدن سر و گردن به جلو شده و در نتيجه در ساختارهاي خلفي گردن درد ايجاد شده و زمينه را براي گرفتاريهاي عضلاني اين ناحيه فراهم مي سازد. همچنين جلو آمدن شانه ها در حين نشستن موجب گردي شانه ها گشته و عضلات سينه اي كوتاه و عضلات خلفي كمربند شانه اي تحت كشش قرار مي گيرند و در صورت بلندتر بودن ميز نسبت به ابعاد بدني موجب انقباض مداوم عضلات بالا برنده كتف (لواتوراسكاپولا) و عضله ذوزنقه اي فوقاني (تراپز فوقاني) شده و در نتيجه مشكلات مربوط به اين عضلات را در پي خواهد داشت و در بالا بودن ارتفاع نيمكت نسبت به ابعاد بدني پاها در هوا معلق شده و عضلات پشت ساق نظير دوقلو (كاستروكنميوس) و نعلي (سولئوس) در طول كوتاه قرار گرفته و مستعد درگيري مي شوند. و در مقابل در پايين بودن ارتفاع نيمكت نسبت به ابعاد بدني فرد در وضعيت نشسته زانو را بيش از حد خم كرده و در اين حالت نگه مي دارد كه ممكن است شاهد درگيري چهارسر (كوادري سپس) و كيفوز كمري باشيم. از طرفي ميانگين وزن كوله پشتي و كيف دانش آموزان در پايه هاي مختلف نشان مي دهد كه بيشترين بار به ميزان 6/9 درصد از وزن بدن در پايه اول و 9 درصد در پايه سوم توسط كيف و كوله حمل مي شود و كمترين بار به ميزان 7 درصد از وزن بدن در پايه پنجم حمل مي شود كه زيادي بار در پايه اول و سوم، عدم تناسب و حمل ناصحيح كيف و كوله پشتي مي توانند از عوامل بروز برخي مشكلات جسمي در اين پايه ها باشند. در پايان با توجه به نتايج پژوهش پيشنهاد مي شود كه معلمان و دبيران ورزش با اطلاع رساني و آگاه كردن مسئولين و والدين از پيامدهاي وسايل غيراستاندارد و آموزش دانش آموزان از رفتارهاي حركتي مطلوب و عادات حركتي مناسب در حمل اشياء، نشستن، خوابيدن، استراحت و مطالعه و استفاده از زيرپايي (FootRest) مناسب و تقويت عضلات و ارتقاء آمادگي جسماني كودكان تا حد امكان از بروز اين مشكلات بكاهند. همچنين با اجرا و پيشنهاد حركات ورزشي مناسب در پشت ميز و نيمكت ها نظير حركات كششي و قدرتي ايزومتريك خستگي عضلاني و اسپاسم هاي عضلاني را در كلاس درس به حداقل برسانند
http://
ضمیمه ها:
آخرین ویرایش: 5 سال, 7 ماه قبل، نویسنده : hadis.ahmadian.
تشکرکنندگان : 0057064520
  • صفحه:
  • 1
مدیران: z-behboodi

قدرت گرفته از کیوننا فارسی / محصول گروه سی‌ام‌اس فارسی

این صفحه در: 0.29 ثانیه ایجاد شده است