نمایه کاربری

  پنجشنبه 2 آذر 1396

آدرس کانال تلگرام اداره کل تربیت بدنی

جهت دریافت اخبار اداره کل تربیت بدنی در تلگرام به ما بپیوندید

@ferdowsi_sport


تنیس خاکی

آمادگی جسمانی ۲۲ بهمن

باشگاه پینت بال

انجمن ورزشی اداره کل

فرم پيشينه علايق ورزشي

روزنامه های ورزشی

آیین نامه ها و مقررات

جشنواره درون دانشگاهی

کارکنان و اعضاء هیات علمی

ورزش خوابگاه ها

ستاد اردوها

کلاسهای آموزشی

ورزش دانشکده ها

ورزش قهرمانی

نهضت داوطلبی

سوالات متداول

اماکن و تاسیسات ورزشی

احكام و گواهي هاي صادر شده

پيش بيني نتايج مسابقات

ملاقات عمومي با رياست دانشكده و مديركل تربيت بدني دانشگاه
میهمانِ, گرامی، خوش آمدید!
نامِ کاربری گذرواژه: به‌خاطر داشته باش

پيشگيري از آسيب هاي ورزش تنيس-مشکل درد مفصل زانو
(1 ، بازدید کننده) (1) میهمان
  • صفحه:
  • 1

نامِ بحث: پيشگيري از آسيب هاي ورزش تنيس-مشکل درد مفصل زانو

پيشگيري از آسيب هاي ورزش تنيس-مشکل درد مفصل زانو 5 سال, 1 ماه قبل، #1076

  • MarjAn104070
  • ( کاربر )
  • غایب
  • مدیرِ طلائی
  • تعدادِ ارسال‌ها: 312
  • کارما (امتیازِ ویژه): 86
سلام دوستان عزیز


مشکل درد مفصل زانو



اگر به علائم هشدار دهنده توجه کنيم دليلي ندارد که صدمه وارد شده حتما با جراحي جبران شود . از هر ورزشکاري بپرسيد ،بيشترين نگراني اش در مورد صدمه به کدام قسمت بدن است احتمالا مي گويد زانو ، که از همه مفاصل بيشتر در معرض صدمه است .
هر سال حدود چند ميليون نفر در دنيا صدمه زانو مي بينند، حدود 50 در صد مربوط به ورزش تنيس ، فوتبال و اسکي سه ورزشي با بيشترين صدمات زانو اند . زيرا در ورزش تنيس حرکات گوناگون ، تغير جهت ، چرخش بدن وتوقف ناگهاني رايج اند . بخصوص سرويس فشار زيادي بر زانو مي آورد . زانو بدليل ساختار ظريف اش در معرض صدمات قرار دارد . تصور کنيد توپ پينگ پونگي بديوار چسبيده ، توپ بوسيله چند نوار لاستيکي در جايش قرار دارد ، کاسه زانو از مفصل حفا ظت مي کند ولي به آن ثبات و قدرت نمي دهد . پيچيدگي ديگر زانو : 2 تا از بزرگترين استخوانها ي بدن را بهم وصل مي کند .
ساختمان زانو به بافت (ligament ) بستگي دارد که استخوان ساق را به استخوان ران وصل مي کند ، و (cartilage) بافتهاي نرم و انعطاف پذير که مفصل را مي پوشانند . ولي اين ساختاري کامل است (ligament) ها در زمان طولاني خوب مي شوند و (cartilage) هم به طور طبيعي دو باره رشد نمي کنند .
نکته مثبت اينکه 90 درصد اوقات با جراحي و تمرينات فيزيکي مي توان زانوي صدمه ديده را شفا داد . اغلب صدمات زانو ناشي از تنيس نيازي به جراحي ندارند .اغلب صدمات را مي توان از طريق حرکات پاي صحيح پيش گيري کرد .امروزه براي کساني که دچار پارگي در مفصل زانو اند حرکات فيزيکي قبل از جراحي توصيه مي شود ، زيرا حتي اگر جراحي لازم شود ،در اين صورت مدت کمتري فرد به وضع عادي باز مي گردد. بنابر اين بهترين کار پيش گيري است ، اگر زانوي شما درد مي کند و کمي تورم دارد . استراحت کنيد ، يخ بگذاريد ، کمپرس کنيد وزانو را در محل بلند قرار دهيد .
ترکيب اين اقدامات باعث کاهش صدمه به بافت ها و تسريع زمان بهبود مي شود .
اگر هفته اي يکبار تنيس بازي مي کنيد مي توانيد ماهيچه هايتان را از طريق پياده روي تند وتمرين با وزنه تقويت کنيد . بايد يک روز در ميان يا ترجيحا هر روز همه گروههاي اصلي ماهيچه هايتان ، حرکات کششي انجام دهيد تا مفصل هايتان انعطاف پذير باشد .
سه تمرين کششي که به سلامت زانو کمک مي کند هر کدام 20 الي 30 ثانيه و2 تا 3 بار تکرار در هر طرف بدن انجام شود .


تمرينات کششي و چرخش کمر



به پشت دراز بکشيد پاها دراز باشد ، زانوي راست را بلند کرده وساق پا را 90 درجه قرار دهيد .پاي راست رابه طرف پاي چپ بگردانيد تا ازروي آن بگذرد و به آرامي زانوي چپ را به طرف زمين در آن سوي بدن حرکت دهيد .سعي کنيد شانه ها و کمر صاف روي زمين بماند



به پشت دراز بکشيد مچ پاي راست را روي زانوي چپ قرار دهيد ، با هر دو دست ران پاي چپ را گرفته و به آرامي به طرف سينه بکشيد



در حالت نشسته پاي راست را خم کرده و کف آنرا به ران چپ تکيه دهيد . با کمر راست نگاه داشته شده به جلو خم شده و سعي کنيد انگشتان پاي چپ را لمس کنيد ، همين حرکت را با پاي ديگر تکرا کنيد

تمرين قدرتي



پله : حدود 8 الي 12 بار روي پله يا سکو رفته و باز گرديد، براي شدت بيشتر يک دمبل 1 کيلوئي در دستانتان بگيريد
بايستيد وپاها را به اندازه عرض شانه ها باز کنيد ، در حاليکه دو دست را در جلوي بدن دراز کرده به آرامي روي زانو هايتان به جلو خم شويد تا رانها موازي زمين قرار گيرد ، وزن بدن بايد در عقب روي پاشنه پا باشد . با انقباض ماهيچه ها ي ران وباسن به حالت ايستاده باز گرديد



بايستيد وپاها را به اندازه عرض شانه ها باز کنيد ، يک گام بزرگ به جلو برداريد زانوها يتان را خم کنيد تا ران پاي چپ موازي وران پاي راست عمود بر زمين قرار گيرد ،همين حرکت رابا پاي ديگر تکرار کنيد


کمک هاي اوليه درد مفصل زانو

درد زير کاسه زانو ، درد هنگام سرويس ،پرش، ايستادن ناگهاني بيشتر مي شود ،بعد از بازي ورم مي کند
مشکل تاندن که کاسه زانورا به استخوان ساق وصل مي کند ، بدليل تکرارحرکت بوجود مي آيد. استراحت ،يخ ،کمپرس ،زانو جاي بلند داروي ضد تورم مصرف کنيد .چند هفته بازي نکنيد پياذه روي ، شنا و حرکات کششي انجام دهيد

درد از جلوي کاسه زانو پخش مي شود، نشستن زيا د وبالا رفتن از پله درد شديد تر مي شود از سائيدن تکراري سطح زيرين کاسه زانوبر استخوان ران ايجاد مي شود.

تنيس و هر فعاليت ورزشي را يکي دو هفته تعطيل کنيد داروي ضذ تورم مصرف کنيد با پزشک مشورت کنيد

درد شديد ناشي از حرکت چرخشي همراه با بي ثباتي وتورم ،درد بسرعت بر طرف مي شود، درد در حرکت بعدي تکرار مي شود ، در داخل زانو احساس خشکي مي کنيد؟

احتمالا يک ligament زانو کش آمده، پار شده ويا آسيب ديده، اين اتصال داخل مفصل زانو استخوان ران به ساق است استراحت،يخ ، کمپرس ، زانو جاي بلند اگر در زانو درد داريد به پزشک مراجعه کنيد معمو لا جراحي مي طلبد وبعد تمرينات فشرده ( بستگي به ميزان صدمه دارد)


بعد از يک چرخش شديد زانو احساس درد و بيرون زدن ،نمي توانيد مفصل را حرکت دهيد،فورا ورم مي کند ، بدون کمک نمي توانيد راه برويد ؟

پارگي يک ligament ديگرکه استخوان ران را به ساق وصل مي کند استراحت ، يخ ، کمپرس ، زانو جاي بلند به پزشک مراجعه کنيد اين صذمه معمولا جراحي مي طلبد وبعد تمرينات فشرده براي چند ماه تنيس را تعطيل کنيد


ضمیمه ها:
آخرین ویرایش: 5 سال, 1 ماه قبل، نویسنده : MarjAn104070.
تشکرکنندگان : hadis.ahmadian, admin

باسخ‌به: پيشگيري از آسيب هاي ورزش تنيس-مشکل درد مفصل زانو 1 سال, 1 ماه قبل، #2067

  • amjadimehdi
  • ( کاربر )
  • غایب
  • تازه وارد
  • تعدادِ ارسال‌ها: 1
  • کارما (امتیازِ ویژه): 0
باعرض سلام. بنظر شما نوع کفش چقدر میتونه در پیشگیری از آسیب به زانو در رژه سربازان مهم باشه؟ و اگر مهم هست چه نوع کفشی مناسب است؟
  • صفحه:
  • 1

قدرت گرفته از کیوننا فارسی / محصول گروه سی‌ام‌اس فارسی

این صفحه در: 0.27 ثانیه ایجاد شده است