نمایه کاربری

  دوشنبه 30 مهر 1397

آدرس کانال تلگرام اداره کل تربیت بدنی

جهت دریافت اخبار اداره کل تربیت بدنی در تلگرام به ما بپیوندید

@ferdowsi_sport


تنیس خاکی

آمادگی جسمانی ۲۲ بهمن

باشگاه پینت بال

انجمن ورزشی اداره کل

فرم پيشينه علايق ورزشي

روزنامه های ورزشی

آیین نامه ها و مقررات

جشنواره درون دانشگاهی

کارکنان و اعضاء هیات علمی

ورزش خوابگاه ها

ستاد اردوها

کلاسهای آموزشی

ورزش دانشکده ها

ورزش قهرمانی

نهضت داوطلبی

سوالات متداول

اماکن و تاسیسات ورزشی

احكام و گواهي هاي صادر شده

پيش بيني نتايج مسابقات

ملاقات عمومي با رياست دانشكده و مديركل تربيت بدني دانشگاه
میهمانِ, گرامی، خوش آمدید!
نامِ کاربری گذرواژه: به‌خاطر داشته باش

خاصیت های مختلف درمانی شنا برای بدن
(1 ، بازدید کننده) (1) میهمان
  • صفحه:
  • 1

نامِ بحث: خاصیت های مختلف درمانی شنا برای بدن

خاصیت های مختلف درمانی شنا برای بدن 2 سال, 9 ماه قبل، #1968

  • behzadz
  • ( کاربر )
  • غایب
  • تازه وارد
  • تعدادِ ارسال‌ها: 9
  • کارما (امتیازِ ویژه): 0
ورزش شنا تا چه حد بر سلامتی بدن تاثیرگذار است و موجب چه تغییراتی در آن می شود آیا فواید شناکردن برای سلامت بدن را می دانید این ورزش می تواند بسیاری از بیماری های بدن را درمان کند

محققان و پزشکان بر اهمیت ورزش شنا تاکید فراوانی می کنند. در این مطلب به بیان برخی از فواید این ورزش می پردازیم.

کاهش مشکلات استخوانی
خاصیت شناوری روی آب، بر سیستم استخوانی تاثیر می گذارد. وقتی در آب قرار دارید احساس سبکی می کنید زیرا آب بخشی از وزن شما را تحمل می کند. هر چه خود را بیشتر در آب قرار دهید وزن خود را کمتر احساس خواهید کرد و فشارکمتری به بدن وارد می شود .این کاهش از کمر به پایین 50 درصد است که به تدریج و با فرو رفتن تا گردن به 90 درصد افزایش می یابد . همچنین آب گرم مفاصل سفت شده را شل می کند.این نوع تمرین برای افراد لاغر اندام و کسانی که آرتریت دارند، مفید است.

تحرک بدن را باز می گرداند
ورزش در آب برای همه سنین عالی است و بسیاری از عوامل خطر مربوط به ورزش های معمولی مانند زمین خوردن یا گرمازدگی را ندارد . بنابر این ورزش بسیار مناسبی برای افراد مسن است. آب به افراد ضعیف تر قدرت تحرک بیشتری می دهد و برای ذهن و بدن نیز مفید است. هر حرکتی که انجام می دهید نیاز به مقاومت بیشتری دارد که قدرت بدنی بیشتری می طلبد.اگر اهل شنا کردن نیستید کافی است در آب راه بروید یا ورزش های دیگر انجام دهید.

قدرت و سفتی عضلانی
بر خلاف ورزش های دیگر، شنا تمامی عضلات بزرگ را درگیر و هماهنگ می کند.کشش و حرکت مفاصل مختلف و رباط باعث افزایش انعطاف پذیری می شود. این عمل نه تنها قدرت عضلانی را بهبود می دهد بلکه باعث سفت شدن و شکل گیری آن نیز می شود. ورزش درآب باعث تقویت استحکام استخوان نیز می شود و در کاهش خطر بروز بیماری پوکی استخوان نیز نقش دارد.

علایم آسم را بر طرف می کند و حجم ریه را افزایش می دهد
شنا کردن به درست نفس کشیدن کمک می کند؛ در نتیجه حجم ریه را افزایش می دهد. هوای مرطوب استخر شنا، برای مبتلایان به آسم عالی است و در کاهش حملات آسم و علایم آن مانند خر و پف و نفس کشیدن از دهان نیز موثر است.

با بیماری قلبی،کلسترول و دیابت مقابله می‌کند
شنا یک ورزش مفید برای قلب است. قلب قوی تر می شود و با پمپاژ بهتر، خون بیشتری در رگ ها جریان پیدا می کند. شنا وورزش های هوازی کلسترول خون را کاهش می دهد .
تشکرکنندگان : hadis.ahmadian

باسخ‌به: خاصیت های مختلف درمانی شنا برای بدن 9 ماه, 1 هفته قبل، #3132

  • ahmadtaheri
  • ( کاربر )
  • غایب
  • تازه وارد
  • تعدادِ ارسال‌ها: 1
  • کارما (امتیازِ ویژه): 0
از اطلاعات خوبتون ممنون.

1- کار کردن بیشتر بدن با فشار کمتر

شنا کردن، چیزی به شما تقدیم می کند که سایر ورزش های هوازی نمی توانند و آن هم عبارتست از: توانایی کار کردن بدن بدون تماس سخت استخوان های شما.



وقتی بدن انسان در آب غوطه ور می شود، به طور خودکار سبک تر می گردد. وقتی تا کمر در آب فرو می روید، بدن 50 درصد وزنش را تحمل می کند؛

وقتی تا سینه در آب فرو می روید، 25 تا 35 درصد وزنش را تحمل می کند؛

وقتی آب به گردن می رسد، فقط 10 درصد وزن خودتان را تحمل می کنید و 90 درصد بقیه وزن بدن بوسیله استخر نگه داشته می شود.



یعنی استخر، مکان مطلوبی را برای کار کردن عضلات سفت و مفاصل دردناک فراهم می کند، خصوصاً اگر چاق و یا مبتلا به آرتروز مفاصل باشید.



انواع صحیح ورزش برای افراد مبتلا به آرتروز (آرتریت) عبارتند از: ورزش هایی که باعث کشش عضلات شوند، ورزش هایی که عضلات را قوی کنند و ورزش هایی که باعث تمرین هوازی شوند. شنا کردن در استخر هر سه نوع این ورزش ها را در بردارد.



اگر آب استخر گرم باشد، برای مبتلایان به آرتروز خیلی بهتر است، زیرا آب گرم، خشکی مفاصل را برطرف می کند و آن ها را شل می کند.



در حقیقت، آب درمانی و شنا برای مبتلایان به آرتریت روماتوئید مفیدتر از سایر فعالیت های ورزشی است.
طی هر حرکت به سمت جلو در طی شنا، بدن کش می آید که نه تنها باعث افزایش کارآیی بدن در آب می شود، بلکه موجب کشش بدن از سر تا انگشتان پا می گردد

همچنین تحقیقات ثابت کرده است که ورزش های آبی مثل شنا، در بیماران مبتلا به استئوآرتریت عملکرد مفاصل را بهبود می بخشد و درد آن ها را کمتر می کند.



2- افزایش کشش و قدرت عضله

شنا در مقایسه با سایر ورزش های هوازی، قدرت و کشش عضلات را بهتر افزایش می دهد.



به عنوان مثال فرد هنگام دویدن، بدن خودش را در هوا حرکت می دهد، ولی در ورزش شنا، فرد خودش را در آب جلو می برد. چگالی (تراکم) آب 12 برابر هوا است.



در نتیجه هر حرکت دست و پا در طی شنا، یک ورزش مقاومتی می شود. باید بدانید که ورزش های مقاومتی، بهترین راه افزایش کشش و قدرت عضلات هستند.



همچنین ورزش شنا برای استحکام استخوان ها به خصوص در زنان یائسه مفید است.



3- بهبود انعطاف پذیری بدن

بر خلاف وسایل ورزشی موجود در سالن ورزشی ژیمناستیک که هر بار روی یک قسمت بدن اثر دارند، ورزش شنا باعث حرکت تمام قسمت های بدن می شود و در نتیجه مفاصل و رباط ها را نرم و انعطاف پذیر می کند. دست ها، باسن، پاها، سر و ستون فقرات با شنا کردن در آب حرکت می کنند و می چرخند.



علاوه بر این، طی هر حرکت به سمت جلو در طی شنا، بدن کش می آید که نه تنها باعث افزایش کارآیی بدن در آب می شود، بلکه موجب کشش بدن از سر تا انگشتان پا می گردد.


قلب سالم

4- داشتن یک قلب سالم تر

علاوه بر کشش عضلات قابل مشاهده مثل عضله ران، شنا کردن برای مهم ترین عضله داخلی بدن یعنی قلب نیز مفید است.



به دلیل اینکه شنا یک ورزش هوازی است، باعث تقویت قلب می شود.



شنا نه تنها باعث بزرگ شدن قلب می شود، بلکه باعث پمپاژ بهتر خون توسط قلب می گردد. پمپاژ بهتر خون هم باعث جریان خون بهتر در سراسر بدن می شود.



همچنین تحقیقات نشان داده است، ورزش های هوازی می توانند با پاسخ التهابی بدن که منجر به بیماری قلبی می شود، مبارزه کنند.



انجمن قلب آمریکا می گوید فقط 30 دقیقه ورزش در هر روز مثل شنا کردن، خطر بیماری های قلبی عروقی را 30 تا 40 درصد در زنان کاهش می دهد.



به علاوه ورزش منظم هوازی، فشارخون بالا را کم می کند.



5- کنترل وزن بدن

برخی افراد فکر می کنند که چون دمای آب خنک تر از دمای بدن است، کاهش وزن با یک ورزش آبی مثل شنا، مشکل است. ولی این عقیده اکنون رد شده است و معلوم شده که ورزش شنا، یکی از مهم ترین راه های سوزاندن کالری و کاهش وزن اضافی بدن است و برای کنترل وزن در حد مطلوب مناسب می باشد.



البته میزان کالری که شما می سوزانید بستگی به فیزیولوژی بدن شما و شدت ورزشی که انجام می دهید، دارد، ولی به عنوان یک قانون کلی می توان گفت طی 10 دقیقه شنا کردن: شنای قورباغه 60 کالری، شنای پشت 80 کالری، شنای آزاد 100 کالری و شنای پروانه ای 150 کالری می سوزاند.(زاویه دار کردن صورت)



برای افزایش قسمت کالری سوز ورزش شنا، فاصله بین تمرینات سخت شنا و استراحت کردن را در نظر داشته باشید. یک راه برای این نوع ورزش کردن است که 46 متر شنا کنید و 10 ثانیه استراحت کنید، سپس 5/91 متر شنا کنید و 10 ثانیه استراحت کنید، سپس 137 متر شنا کنید و 10 ثانیه استراحت کنید و به همین شکل تا سه مرحله ادامه دهید تا به 275 متر شنا برسید، البته با استراحت بین آن ها.

وقتی به 275 متر رسیدید، این روند را برعکس کنید.
  • صفحه:
  • 1
مدیران: hadis.ahmadian

قدرت گرفته از کیوننا فارسی / محصول گروه سی‌ام‌اس فارسی

این صفحه در: 0.25 ثانیه ایجاد شده است