یکی از رشته‌های بازی‌های المپیک زمستانی ورزش کرلینگ(curling) است که بسیاری آن را از جمله کسل کننده ترین رشته‌های ورزشی در دنیا می‌دانند و کارکرد این رشته را برای افراد تنبل عنوان می‌کنند. اینکه در یک رشته ورزشی سنگی را هل دهید و این سنگ هرچه نزدیک‌تر به هدف تعیین شده قرار گیرد شاید در نوع خود جالب باشد ولی بسیاری این کار را فعالیت کسل کننده و اعصاب خرد کن ‌می‌دانند . کرلینگ بازی گروهی ورزشی و تفریحی است که بین دو گروه روی سطح بسیار مسطح و هموار یخ انجام می‌شود.در این بازی گرده‌ای سنگین از جنس سنگ خارا را، که "سنگ" خوانده می‌شود، به سوی نقطه هدف، که «خانه» خوانده می‌شود، رها می‌کنند.

برای حرکت روان سنگ 20 کیلویی به سوی هدف دو نفر از بازیکنان مسیر حرکت توپ را جارو می‌زنند تا حرکت سنگ روان‌تر و بدون مشکل باشد.هر بازی هشت دور انجام می‌شود و هر تیم شامل چهار بازیکن است که می‌تواند هشت سنگ را به سوی هدف تعیین شده رها کند. در نهایت گروهی که در آخر بازی بیشترین امتیاز را که بر اساس نزدیکی سنگ‌ها به نقطه هدف تعیین می‌شود بدست آورد به عنوان پیروز شناخته می‌شود. هدف، که «خانه» نامیده می‌شود در انتهای دو صفحه نقش بسته است. این "خانه" شامل سه حلقه متداخل است که بر سطح زمین رنگ‌آمیزی شده‌است. این رنگ‌آمیزی زیر سطح یخ و با رنگ‌های جداگانه و مشخص است. این حلقه‌ها که براساس قطرشان شناخته می‌شوند شامل حلقه‌ایی 4 فوتی، ۸ فوتی و ۱۲ فوتی است. حلقه‌ها به داور مسابقه کمک می‌کند تا سنگ‌هایی که به مرکز نزدیک‌تر هستند را راحت‌تر شناسایی نمایند. این حلقه‌ها دارای امتیاز نیستند، تنها سنگی (یا سنگ‌هایی) به عنوان امتیاز محسوب می‌شوند که به مرکز نزدیک‌تر باشند. کرلینگ یک ورزش زمستانی است .تمام خانه‌ها در «خط مرکزی» مشترک هستند و این خط مرکز آن‌هاست. این خط در تمام صفحه کشیده شده دو خط ۳۷ فوتی به موازات خانه‌ها رسم شده‌است. پرتاب‌گر از مکان هم تا این خطوط می‌تواند دسته" «سنگ" را در اختیار داشته باشد و به آن سرعت و جهت دهد. پس از این «سنگ» نباید لمس گردد. خطوط «Tee» در تقاطع با خط مرکز، خانه را به چهار بخش تقسیم کرده‌اند. مرکز هر خانه، در تقاطع خطوط و مرکز دایره‌ها، «دکمه» قرار دارد.

  • برد بازی:

هر تیم چهار بازیکن دارد و می تواند هشت سنگ رها کند. گروهی که در آخر بازی بیشترین امتیاز را داشته باشد برنده است.البته تنها سنگهای داخل دایره بزرگ قرمز امتیاز دریافت می کنند.در این ورزش هنگام رها کردن سنگ ، دو بازیکن در دو سمت سنگ با ساییدن مسیر حرکت سنگ ، جلوی کند شدن سرعت سنگ را گرفته یا آنرا به دو سمت چپ و راست هدایت می کنند.البته حق تماس با سنگ را ندارند) بازیکن دیگر هم در انتهای زمین آنها راراهنمایی می کند.کارشناسان به این رشته ورزشی که در المپیک زمستانی حضور دارد و در آن انتخاب مسیر پرتاب، تعیین سرعت سنگ و ...اهمیت بسیار زیادی دارد لقب شطرنج یخی داده اند.
کرلینگ از جمله بازی‌های کهن اسکاتلندی است که پیشینه آن به حدود قرن 14 میلادی می‌رسد و امروزه در بسیاری از کشورها رواج دارد. این رشته ورزشی علاوه بر آنکه دارای تورنمنت‌های مختلقی در سراسر جهان است، از سال 1998به صورت رسمی به عنوان یکی از رشته‌های بازیهای المپیک زمستانی شناخته شد.

کسانی که این ورزش را کسل کننده عنوان می‌کنند باید بدانند که کرلینگ یک بازی دشوار و هیجان انگیزی است که نیاز به محاسبات ریاضی دارد. شاید کمتر کسی می داند که آماده کردن یخ برای بازی کرلینگ یک هنر است و آبی که برای تهیه یخ کرلینگ به کار می‌رود باید مقطر و بدون هر گونه ناخالصی باشد. پس از آن نیز بر روی مسیر آماده با یک خط کش ویژه با دقت هندسی زیاد قطره‌های کوچکی ایجاد می‌شود که بعد با فرچه‌ها آنها را پاک می کنند تا سر خوردن سنگ بهتر شود. ورزشکارانی که بشدت مسیر جلوی حرکت سنگ را پاک می کنند، انرژی و نیروی زیادی صرف این کار می کنند. طبق برآوردها این افراد طی یک تمرین شاید تا دو کیلو وزن از دست دهند. نکته قابل توجه هم آن است که نیمی از کسانی که حداقل یکبار مسابقات کرلینگ را تماشا کرده باشند بالاخره خودشان هم این بازی را شروع می کنند.

 



ferdowsi_sport@

ثبت نام در مسابقات ورزشی

ثبت نام قهرمانان ورزشی

مسابقه فوتسال چندجانبه در کشور عراق