جامپینگ فیتنس
JUMPING FITNESS

جامپینگ فیتنس: این یک ورزش منحصر به فرد است که در سال 2001 از تابور در جنوب بوهمیا در جمهوری چک می آید.دو مربی ایروبیک و اسپینیگ (جانا اسپوودوا و توماس بوریانک) که در حال بحث و مطالعه برای رویکرد جدید جهت حل و فصل اعتقادات فعالیت های ورزشی شان بودند. نگرش آنها روی آوردن به ورزشی که لذت بخش ،موثر و مناسب برای هرشخصی باشد بود.موفقیت آنها با این شانس آغاز شد هنگامی که در مقابل یک ترامپولین گرد فنری رو به رو شدند.آنها به مدت طولانی سخت فکر کردند که چگونه ترامپولین می تواند شامل تناسب اندام با ترکیب گام های ایروبیک با جامپ روی ریباندر باشد.تا درنهایت تمریناتی را برای آن طراحی کردند که با گام های شدتی و نوعی اینتروال انجام می شد.

تاریخچه جامپینگ فیتنس (ریباندینگ) در ایران: در سال 1390 به دلیل مشابهت دستگاه آن به ترامپولین و مینی ترامپولین در ژیمناستیک توسط یونس ضیغمی عضو تیم ملی ژیمناستیک شناخته و توسعه داده شد ایشان با توجه به فعالیت شان در حیطه مربی گری ژیمناستیک و نیاز بسیار زیاد ژیمناست های مبتدی به جهش های ترامپولین که علاقه بسیار زیاد کودکان را به همراه داشت را مشاهده نمود که تصمیم به گسترش تحقیقات خود در این زمینه نمود. با توجه به اکتساب اطلاعات، مزایا و تاریخچه آن و تجربه تمرینات و تجهیزات آن این رشته را به فدراسیون همگانی معرفی نمود که با توجه به تحقیقات به عمل آمده از این فدراسیون در سال 1394 توسط فدراسیون همگانی زیر مجموعه انجمن آمادگی جسمانی ثبت شد. جامپینگ فیتنس ورزشی نوین در ایران است که توسط وسیله ای بنام  ترامپولین ( TRAMPOLINE ) انجام میشود و میتواند در اشکال و ابعاد مختلفی باشد.

به طور خلاصه اگر بخواهیم آن را توضیح دهیم میتوان گفت ، جامپینگ فیتنس ورزشی است که باعث افزایش انعطاف پذیری و تناسب اندام شده و توانایی حفظ تعادل  را در سنین مختلف تقویت میکند. برای کسانی که از تمرین  با وزنه در باشگاه های ورزشی خسته شده اند ، این ورزش  یک گزینه ی عالی محسوب می شود .

این ورزش ایده آل برای  کاهش وزن سریع در مدت زمان کم بوده و  مزایای فراوانی برای سلامتی دارد که در ادامه به برسی بیشتر آن میپردازیم  .

بوسیله ی یک پرش نرم بر روی یک صفحه ی ترامپولین ، جامپینگ فیتنس علاوه بر احساس خوش آرامش و ریلکسیشن مفاصل بطور کلی در برابر ضربات ناگهانی محافظت می شوند

.

جامپینگ فیتنس در خارج از ایران :

 در خارج از ایران به خصوص در اروپا کمپین ها و گروه های ورزشی  تخصصی مرتبط با جامپینگ فیتنس مدت هاست که راه اندازی شده است و با هدف افزایش تحرک روزمره و فاصله گرفتن از زندگی کم تحرک مدرن امروزی فعالیت میکنند. کمیته های مرتبط با این رشته ورزشی در کشور های مخلف نظیر آلمان و سوئد با آموزش مربیان متخصص و اعطای گواهینامه های مرتبط در نشر این ورزش تلاش میکنند. جامپینگ فیتنس بر اساس ترکیب  احساس سرخوشی ناشی از پرش و انجام حرکات موزون با موسیقی، ورزش را از حالت تکراری و ملال آور به حرکاتی لذتبخش و موزون با آهنگ تبدیل کند و کمترین آسیب را به مفاصل کاربران وارد کند. جامپینگ فیتنس انجام حرکات ورزشی را برای تمام سنین  امکانپذیر میکند. امروزه ورزشکاران فراوانی در سراسر نقاط دنیا به صورت تخصصی این رشته ورزشی را دنبال میکنند و حتی مسابقات جامپینگ فیتنس در برخی کشورهای آسیایی برگذار میشود

جامپینگ فیتنس، تلفیقی از پرش های سریع و کوتاه ، سرعت بالا و برخی حرکات قدرتی در ترکیب با عناصر متعادل و موزون کننده است . مراکز جامپینگ فیتنس توسط مربیان آموزش دیده ی دارنده ی گواهینامه ی اصلی این رشته ورزشی در سرتاسر جهان کار می شود .

جامپینگ وابسته به تمرینات و حرکات سخت نبوده و مناسب تمامی افراد است

جامپینگ تاثیر مطلوبی بر روی سیستم قلبی عروقی داشته ، ظرفیت شش ها و استقامت کلی بدن را افزایش می دهد . چربی احشایی را کاهش داده و اعضای درونی بدن را تقویت میکند. تمرین بر روی  ترامپولین ، تقویت مجموع عضلات سراسر بدن را بدنبال دارد ، و با این حال مناسب تمامی افرادی که به دنبال شیوه ای موثر برای کاهش وزن و یا بهبود شرایط فیزیکی هستند ، می باشد. این دسته از تمرینات فیتنس باعث چربی سوزی سریع ، به معنای کاهش وزن دلخواه و جلوگیری از مشکلات سلامتی میشود  و همچنین برای کاردرمانی و حتی دفع سنگ مثانه و کلیه تحت نظارت پزشکان به کاربران پیشنهاد میشود.

چه چیز به خصوصی راجع به جامپینگ فیتنس وجود دارد ؟

  • تاث یر چربی سوزی بالا
  • تمرین گسترده
  • راه حلی عالی برای مقابله با استرس
  • مناسب برای همه ی افراد

جامپینگ فیتنس هیچ اساس و قانون ثابتی برای استفاده ندارد و هر کس با هر سن میتواند از آن استفاده نماید ، چه درون منزل و چه در باشگاه و چه کودک ۵ ساله برای تخلیه ی انرژی و یا چه فرد سالمند  از ترامپولین میتوانند به راحتی استفاده نمایند . به تازگی هم با  همکاری شهرداری شهر های بزگ اروپایی  از جمله لندن و برلین دسته های ورزشکاران جامپینگ فیتنس این ورزش را درون شهر و حتی درون خیابان ها انجام میدهند و انرژی خود را به همه منتقل میکنند .

تمرین بی نظیری را با ترامپولین تجربه خواهید کرد و در آن تایم به شما بسیار خوش خواهد گذشت

نحوه ی استفاده از ترامپولین :

پرش بر روی ترامپولین  به نظر ساده است اما کالری زیادی می سوزاند همچنین عضلات چهار سر ، سرینی و ساق پای شما را هماهنگ می کند . این حرکات را دست کم بصورت سه بار در هفته در برنامه تناسب اندام خود بگنجانید. برای بهترین بازدهی ،  توالی سه حرکت را حداقل سه مرتبه تکرار کنید .

  • روی ترامپولین کوچک ایستاده و پاهای خود را به عرض شانه های خود باز کنید.
  • دست های خود را خم کرده و آرنج ها را در کنار بدن نگه دارید و ساعد را روی دستگیره ترامپولین قرار دهید .
  • با کمی خم کردن زانو های خود ، به آرامی به بالا و پایین بپرید . پاهایتان باید حدودا به اندازه نیم متر از سطح ترامپولین جدا شود .
  • در ابتدا آرام شروع کرده و بر سرعت خود بیافزایید و ۳۰ مرتبه این حرکت را تکرار کنید .

جامپینگ فیتنس ورزشی برای تمرکز و ریلکس کردن :

یکی از قابلیت های ترامپولین ، استفاده ی آن در تمرینات تعادلی ، نرمشی ، استقامتی و حتی رشته های ورزشی مانند پیلاتس و زومبا میباشد . افرادی که جامپینگ را بطور منظم انجام می دهند ، مدت زمان بیشتری کار کرده ، خواب راحت تری داشته و از آرامش بیشتری برخوردارند . احتمالا جامپینگ تاثیر آرامبخشی بر سیستم عصبی دارد . با کمک تمرینات سرگرم کننده ، موزیک های محرک و حرکات مخصوص ، شما به طور حتم گردش اندورفین را در رگ هایتان تجربه خواهید کرد

مزایای ورزش جامپینگ فیتنس :

  • تداخل قلبی و عروقی کمتر
  • بهبود عملکرد سیستم لنفاوی

چرا پریدن نسبت به دویدن برای بدن شما ساده تر است؟

طبق گزارشات منابع معتبر بپزشکی ورزشی، هنگام پیاده روی، هر پوند وزن شما معادل چهار پوند فشار بر روی زانوهایتان است. پس اگر شما ۱۰ پوند اضافه وزن دارید ، این مقدار با هر قدم به ۴۰ پوند فشار اضافی بر روی زانوهایتان تبدیل می شود، که خطر ابتلا به زانو درد و انواع آرتروز را افزایش می دهد.

پریدن یک تمرین سنگین ورزشی است که حجم زیادی اندورفین را بعد از هردفعه پرش آزاد می کند. مزایای جهیدن به خودی خود به عنوان یک راه عالی برای افزایش سطح سلامت شما شناخته شده است.

دویدن حتی فشار بیشتری بر زانو هایتان اعمال می کند. در یک مطالعه ی منتشر شده در مجله ی ارتوپدی و ورزش های فیزیوتراپی ، محققان میزان فشار وارده بر مفصل زانو را با توجه به سرعت دونده اندازه گیری کردند. بر این اساس مشخص شد که سرعت ، نقشی حیاتی در میزان ضربه ی وارده بر زانو ایفا می کند. نتایج نشان داد که ورزشکاران به هنگام دویدن بیشترین میزان فشار را در مچ پا و پاها حس می کنند و این در حالی است که فشار روی یک ترامپولین عمدتا بصورت مساوی بین قسمت های پایینی پاها و کمر و سر تقسیم می شود

تحقیقات درباره ی جامپینگ فیتنس :

امروزه ثابت شده است کارهایی که شما در دوران کودکی عاشق انجام آنها بوده اید مانند دویدن، پریدن و ساکت نبودن،برای انسان بالغ هم مفید هست،  حالا ، پریدن بر روی یک ترامپولین نیز به لیست آنها اضافه می شود . یک بررسی جدید توسط شورای آمریکا (ACE) به این نتیجه دست یافته است که پریدن روی یک ترامپولین کوچک برای کمتر از ۲۰ دقیقه نه تنها به اندازه دویدن برایتان خوب است ، بلکه احساس بهتری داشته و بیشتر به شما خوش خواهد گذشت.

محققان به یک گروه ۲۴ نفره ی یک ترامپولین کوچک داده و تمرین ترامپولینی ۱۹ دقیقه ای را فیلمبرداری کردند . آنها ضربان قلب و میزان مصرف اکسیژن افراد شرکت کننده را در هر دقیقه اندازه گیری کردند .

پریدن روی ترامپولین به عنوان ورزش متوسط تا شدید شناخته شده است : با تأثیرات فیزیکی مشابه دویدن با سرعت ۶ مایل بر ساعت ، دوچرخه سواری ، یا بازی کردن فوتبال ، بسکتبال است . با این حال هنگامی که از مردم درخواست شد که راجع به احساسشان در این مورد نظر بدهند ، بیشتر نظراتی شامل سبک تا متوسط بودن شدت این ورزش داده و این که تمرین از آنچه که باید ، آسان تر بوده است.

همچنین مشخصا بسیار مفرح است – عامل کوچکی نیست وقتی پای سوق دادن مردم به ورزش در میان باشد، که آمریکایی ها به طور عمده از انجام آن بیزارند. پروکاری می گوید: وقتی شما همراه با یک ویدئو کار را دنبال کرده یا عملی مفرح بخش انجام می دهید ، آن حس لذت نشان دهنده ی سخت کار کردن شماست. شما فقط روی تفریح تمرکز کنید

فواید و مزایای ورزش جامپینگ فیتنس چیست ؟

ورزش جامپینگ فیتنس چه فواید و مزایایی برای ما دارد و به چه دلایلی لازم است در کلاس های رشته ی ورزشی جامپینگ فیتنس شرکت کنیم. در این مطلب در مورد خواص فوق العاده ی ورزش جامپینگ فیتنس صحبت می کنیم و بصورت خلاصه و مفید خاصیت های جامپینگ فیتنس (تمرین با ترامپولین) را به شما علاقه مندان به این رشته ی ورزشی ذکر می کنیم.جامپینگ فیتنس به دلیل خاصیت ارتجاعی ترامپولین و معلق شدن ورزشکاران به طور مکرر در فضا، هورمون های شادی آور و آرام بخش سروتونین و اندروفین ترشح می شود.

برخی از فواید ورزش جامپینگ فیتنس:

۱- تناسب اندام و کالری سوزی بسیار بالا

۲- شادی و نشاط با افزایش ترشح هورمون های شادی آور و ضد افسردگی

۳- تقویت عضلات مرکزی و نگهدارنده بدن

۴- افزایش تراکم استخوان ها

۵- مناسب برای افراد با درد کمر، زانو درد یا گردن درد

۶- کمک به افزایش رشد قدی در کودکان و نوجوانان

۷- کاهش و از بین بردن سلولیت ها با چربی سوزی بالا

۸- بهبود عملکرد دستگاه قلبی عروقی و افزایش ظرفیت هوازی ریوی

۹- بالا بردن سیستم ایمنی بدن با افزایش جریان لنفی

۱۰- تقویت تعادل و گیرنده های حسی عمقی مفاصل

۱۱- جذب ۸۵ درصد ضربه های وارد شده به مفاصل در اثر راه رفتن، دویدن و پریدن

۱۲- بهبود تمرکز و حافظه

۱۳- مناسب برای دوران نقاهت

۱۴- تقویت سلولی و پاکسازی بدندرباره جامپینگ

انواع تمرینات:

این وسیله را عموما در ژیمناستیک با نام مینی ترامپولین می شناسند اما بر خلاف تصور حرکات ژیمناستیک روی آن انجام نمی شود و دنیایی از حرکات ریتمیک زیبا ساعت ها بدون احساس خستگی بر روی آن صورت می گیرد.

امروزه جامپینگ در سراسر دنیا به صورت آکادمیک آموزش داده می شود.

تمرینات جامپینگ مانند ایروبیک به کمک موزیک و در کلوپ های ورزشی به صورت گروهی ساعتها بدون خستگی یا آسیب، لحظات شادی را برای ورزشکاران رقم میزند.

دلایل استقبال:

به دلیل خاصیت ارتجاعی این وسیله و معلق شدن ورزشکاران به طور مکرر در فضا، هورمون های شادی آوری مانند اندورفین ترشح می شود. همچنین ورزشکاران ترکیبی از تمرینات سرگرم کننده، همراه با انواع  جهش ها و موزیک های مهیج را تجربه خواهند کرد.

تجهیزات:

 ترکیب وسایل مورد نیاز که با نام اختصاصی ریباندر معرفی می شوند.اصولا به صورت دایره ای یا شش ضلعی با شش پایه، دسته حفاظتی، کش یا فنر و کفی با دوام طراحی شده است.

کمیته جامپینگ فیتنس درایران:

 این کمیته با حمایت انجمن آمادگی جسمانی فدراسیون همگانی زیر نظر آکادمی جامپینگ فیتنس در جهان در حال فعالیت می باشد از     برنامه های آموزشی کمیته جامپینگ در ایران می توان آموزش تمرینات ریباندینگ، جامپینگ فیتنس و ریباند تراپی را نام برد که اکثر مطالعات علمی در دنیا با نام ریباندینگ انجام شده است.  برگزاری سمینارها، کارگاه ها، دوره های پیشرفته، مربی گری و مسابقات در سطح کشور از برنامه های در حال اجرا و هدفمند این کمیته می باشد.

ferdowsi_sport@

ثبت نام در مسابقات ورزشی

ثبت نام قهرمانان ورزشی

مسابقه فوتسال چندجانبه در کشور عراق