استفاده از دوچرخه ثابت، یکی از روش‌ های رایج در ورزش‌ های هوازی است که در مقایسه با راه ‌پیمایی و تند راه رفتن، ویژگی خاصی ندارد و حتی به نسبت کمتری، ظرفیت هوازی را افزایش می ‌دهد. این وسیله در سالن های بدنسازی طرفداران بسیاری دارد و بیشتر ورزشکاران برای تمرین ورزش دوچرخه سواری، ایجاد تناسب اندام، فرم دادن به عضلات و ماهیچه های پا، چربی سوزی، تقویت وضعیت قلبی _ عروقی بدن، بهبود دستگاه تنفسی و... به سراغ این دستگاه می روند.

این وسیله مکانیکی دارای پدال هایی می باشد که با نیروی انسانی به حرکت در می آید و اولین تفسیر از دوچرخه است و در انواع نشسته و ایستاده تولید و عرضه می شود.نوع نشسته این دستگاه فشار بسیار کمی به کمر کاربر وارد می کند و برای افراد آسیب دیده مناسب است.اما می توان در محیطی کوچک مانند یک اتاق شرایط یک ورزش هوازی مناسب را فراهم کند.

همان طور که می دانید دوچرخه ثابت دارای انواع مختلفی است که باید با توجه به نیازی که دارید و شرایط بدنی خود بهترین گزینه را انتخاب نمایید. دوچرخه ثابت نشسته، دوچرخه ثابت اسپینینگ و دوچرخه ثابت ایستاده از انواع دوچرخه ثابت هستند که فواید زیادی برای سلامتی و هم زیبایی و خوش اندامی ما دارند.دوچرخه ثابت می توانید به ارتقای قدرت بدنی و کاهش وزن ما کمک کند و از طریق آن ورزش شاد و پر بازده ای را امتحان کنیم تا به اهداف مورد نظرمان برسیم


مزایا استفاده از دوچرخه ثابت:

  •          هوازی می باشد

استفاده از دوچرخه ثابت مانند دیگر دستگاه های هوازی می تواند به شما برای رسیدن به اندامی خوب و ایده آل کمک کند. به طور مثال با پدال زدن بر روی برای دوچرخه ثابت اسپینینگ می توانید تعداد ضربان قلب خود را به خوبی بالا ببرید و سبب بیشتر شدن جریان خون در بدنتان شوید.

با استفاده از برنامه های اصولی و درست که اغلب دوچرخه ها نیز دارای برنامه از پیش تعیین شده نیز هستند می توانید در محیطی کنترل شده، تمرینات شدید و دشوار هوازی را انجام دهید. با کمک دوچرخه ثابت می توانید به راحتی بر روی دوچرخه ثابت به صورت متناوب پدال بزنید و با کنترل خود پدال زدنی پر سرعت با وقفه های ریکاوری راحت تر داشته باشید. بعد از مدت زمانی که میزان آمادگی جسمانی تان افزایش پیدا کرد می توانید یک برنامه برنامه تمرینی(تمرینات دشوار و شدید) را برای خود تهیه کرده و آن را اجرا کنید.

نوع و شدت پدالی که می زنید، میزان تلاش و وقفه هایی که بین تمرینات انجام می دهید را می توانید بر روی دوچرخه ثابت تنظیم و کنترل کنید.دوچرخه ثابت نیز مانند دیگر دستگاه های هوازی دارای نمایشگری است که به شما امکان مشاهده تعداد ضربان قلب، شدت تمرینات، زمان و ... را می دهد و شما به راحتی می توانید شاهد پیشرفت های خود باشید و انگیزه ای مضاعف پیدا کنید.

برای اینکه تمرینات هوازی طولانی و سخت برای شما خسته کننده و آزار دهنده نشوند می توانید این دستگاه هوازی را به مکانی که شلوغ و پر رفت و آمد است یا در مقابل تلویزیون قرار دهید تا با سرگرم شدن متوجه گذر زمان نشوید و بتوانید تمرینات را به خوبی انجام دهید.


  •        قدرت بدنی را افزایش می دهد

به اشتباه اکثر افراد گمان می کنند دوچرخه سواری برای بدن مفید است و بدن را قدرتمند می کند که کاملا حرفه ای در پستی و بلندی های سخت کوهستان انجام شود، در حالی که این تفکر اشتباه است و با استفاده از تمام دوچرخه های ثابت که میتوان میزان مقاومت و شدت آنها را به دلخواه تغییر داد و به قدرتمند شدن بدن کمک کرد.

اتفاقا با کمک دوچرخه های ثابت میتوان به دلخواه میزان مقاومت دستگاه را بالا برد و زمانی را نیز برای ریکاوری در نظر گرفت و با متناوب انجام دادن این کار بدن را قدرتمند تر کرد و راحت تر نیز از شر چربی های اضافی بدن خلاص شد.

دوچرخه ثابت اسپینینگ برای افزایش قدرت بدنی بیشتر توصیه می شوند و از طریق آنها راحت تر میتوان به هدفی که مد نظر دارید برسید و عضلات را قدرتمند کنید، مخصوصا عضلات دوقلو ساق پا و عضلات ران را.

زمانی که دوچرخه ثابت های نشسته را انتخاب می کنید نه تنها پاها قدرتمند تر می شوند، بلکه تمام عضلات مختلف بدن با انتخاب مقاومت های مختلف به چالش کشیده خواهند شد. از جمله عضلاتی که به چالش کشیده می شوند عبارت اند از: عضلات میانی بدن مخصوصا عضلات شکمی که برای اکثر افراد اهمیت زیاد دارند.

  •        کاهش وزن را راحت تر می کند

زمانی که از دوچرخه ثابت استفاده می کنید در واقع ورزش های هوازی و قدرتی را با یکدیگر انجام داده اید و در نتیجه کالری سوزی بیشتری در بدن شما اتفاق می افتد. به یاد داشته باشید با 40 دقیقه ای تمرین شدید با استفاده از دوچرخه ثابت می توانید بیش از 400 کالری بسوزانید و زودتر به تناسب اندام دلخواهتان برسید. با کمک این دوچرخه ها به خوبی می توانید وزن کم کنید. اگر از اضافه وزن رنج می برید، انتخاب دوچرخه های ثابت برای سوزاندن چربی های اضافی یکی از بهترین گزینه های ممکن است.

با کمک دوچرخه ثابت هم وزن کم می کنید و هم عضله می سازید. ساختن عضله و افزایش حجم آنها به بیشتر شدن سوخت و ساز بدن کمک زیادی خواهد کرد.

  •      تاثیرات منفی ناچیزی دارد

دوچرخه سواری، ورزش هوازی مفیدی برای بدن است و تاثیرات منفی کمی برای بدن دارد و به راحتی با استفاده از آن می توانید مراقب بدن و حتی مفاصل خود باشید و حتی مربیان برای ریکاوری دوران مصدومیت، تمرین با دوچرخه ثابت را بهترین گزینه می دانند و به ورزشکاران پیشنهاد می دهند.

  •      باعث تحرک مفاصل می شود

سلامت مفاصل برای تمام افراد مهم و ضروری است و باید حواس مان به آنها باشد. استفاده از دوچرخه ثابت به شما کمک می کند از تمام مفاصل پا مانند: قوزک پا، زانو و مفاصل ران محافظت کرده و حتی آنها را تقویت کنید. فقط کافی است در زمان استفاده از این دستگاه به افزایش مقاومت پدال و رعایت فرم صحیح حرکت دقت کنید تا بتوانید فشار بر روی عضلات بیاورید و قدرت آنها را افزایش دهید. اگر با دوچرخه های ثابت درست ورزش کنید فشاری روی مفاصل و زانوهای شما وارد نمی شود و نسبت به دیگر دستگاه های خانگی آسیب و عوارض کمتری به همراه دارد.

  •        ایمنی دارد

استفاده از دوچرخه ثابت راهی ایمن برای رسیدن به تناسب اندام و بدون دچار شدن به مصدومیت است. علاقه مندان به دوچرخه سواری به دور از ترافیک، برف و باران یا حتی تصادف می توانند این ورزش را انجام دهند و بدون نگرانی به هدف خود فکر کنند. اگر در ناحیه زانو یا کمر خود درد یا ناراحتی خاصی دارید و یا فردی کهنسال هستید، دوچرخه ثابت به ویژه مدل نشسته پشتی دار باید انتخاب اولتان باشد. با استفاده از دوچرخه ثابت احتمال مصدومیتی برای شما وجود ندارد و می توانید به راحتی به اهداف خود مانند کاهش وزن و ارتقای قدرت بدنی برسید. شما نیاز به قرار دادن کلاه ایمنی ندارید، زیرا لازم نیست به اطراف خود جهت دوری از خطرات توجه کنید. همچنین کلاه گذاشتن ممکن است برای بسیاری افراد ناراحت کننده باشد. رابطه کاربری دوچرخه ثابت آسان تر از دوچرخه واقعی است. شما می توانید مقاومت (سختی در پدال زدن) را کاهش دهید، از بالا رفتن از تپه ها اجتناب کنید و به آرامی حرکت کنید. دوچرخه های ثابت دارای برنامه ها و امکانات گوناگونی هستند، از جمله: نمایشگر LCD جهت نمایش مقدار مسافت، سرعت، کالری سوزی وغیره …، قابلیت تنظیم مقدار قدرت و سختی در پدال زدن، پخش موسیقی از طریق بلوتوث یا  AUX، تنظیمات زین و پشتی دوچرخه و بسیاری ویژگی های دیگر است.

  •      کار با آن راحت است

تمرین با دوچرخه ثابت بسیار ساده و راحت است و نیاز به آموزش خاصی ندارد و تمام افراد با هر سن و سالی مناسب می باشد. کافی است فرم صحیح نشستن و انجام دادن حرکات و پدال زدن را رعایت کنید تا بتوانید تمرین خوبی انجام دهید.

اطلاعاتی که از طریق نمایشگر دوچرخه دریافت می شود قابل ذخیره سازی است،، ممکن برایتان این پرسش ایجاد شود کهاین اطلاعات به چه دردی می خورند؟“. شما به راحتی می توانید نظارتی دقیقی در طول برنامه تمرینی خود داشته باشید، این باعث می شود دقیقا بدانید بعد از یک ماه، دو ماه و 6 ماه در چه جایگاهی قرار دارید و آیا به خواسته های ورزشی خود رسیده اید؟، چقدر تلاش کرده اید؟ و چقدر دیگر باید به تلاش خود ادامه دهید؟. داشتن اطلاعات به معنای نیل به نتایج مورد نظر است.

فضای کمتری را در خانه به نسبت دیگر تجهیزات هوازی اشغال می کنند و برای افرادی که دارای محدودیت فضا هستند، گزینه ای عالی است.

  •        تنوع در تمرینات دارد

در دوچرخه ثابت های امروزی برنامه های از پیش تعیین شده ای تعبیه شده است که با انتخاب هر یک از آنها می توانید تمرینات را از تکراری بودن نجات دهید و دیگر اجرای ورزش برای شما خسته کننده نباشد.

پدال زدن معکوس با دوچرخه ثابت را نیز امتحان کنید تا به تمرینات تان تنوعی بدهید و برای بدن نیز شوکی باشد. دوچرخه ثابت می تواند امکان انجام تمریناتی خصوصی را فراهم کند. شاید شما از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید به صورت تنها و با وسیله شخصی خود ورزش کنید به جای اینکه در باشگاه ثبت نام کنید و در استفاده از وسائل با دیگران شریک شوید.

  •        کم هزینه است

خرید دوچرخه ثابت نسبت به هزینه ای که باید برای رفتن به باشگاه و خرج و مخارج های آن بدهید بسیار اندک است و با هزینه کم می توانید دستگاه هوازی مفیدی برای خود تهیه کنید و برای استفاده از آن به لوازم و ابزار حرفه ای مانند: دستکش و کفش و ... احتیاجی ندارید.

  •        کاهش استرس

دوچرخه های ثابت در کاهش استرس شما هم نقش دارند و مانند دیگر ورزش های ایروبیک سبب ترشح هورمون اندروفین می شوند. ثابت شده این هورمون در افزایش میزان شادی و نشاط تاثیر دارد. بنابراین اگر می خواهید در محیط خانه با کمک دستگاه های ورزشی خوشحالی بیشتری داشته باشید به سراغ دوچرخه های ثابت بروید.
داشتن این دوچرخه برای دوچرخه سواران هم مفید است. در روزهایی که به دلیل گرم یا سرد بودن هوا امکان دوچرخه سواری بیرون از خانه وجود ندارد، این دوچرخه ها به تقویت ماهیچه ها کمک می کنند تا آمادگی بدن کاهش پیدا نکند.

  • تمرین با دوچرخه میتواند :

- تمرین با دوچرخه ثابت به بدن انرژی می‌دهد.
بعضی از تمرینات شما را از پای در می‌آورند و باعث می‌شوند که بیشتر از حد معمول احساس خستگی کنید اما برنامه دوچرخه ثابت اینگونه نیست. حتی اگر با خستگی شروع به تمرین کنید، بعد از اتمام تمرین‌تان پرانرژی خواهید بود. دلیلش این است که این تمرین باعث جاری شدن اندورفین و آدرنالین در بدن می‌شود و انرژی در طول این کلاس، مسری است. این احساس پرانرژی بودن به همراه نتایج شگفت انگیز باعث می‌شود که کلاس دوچرخه ثابت به یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های تناسب اندام تبدیل شود. ورزش معمولا همراه با خستگی همراه است و بعضی تمرینات ورزشکار را از پای در می‌آورد، اما دوچرخه ثابت و پدال زدن بر روی آن جز ورزش‌هایی است که بعد از اتمام تمرین، پرانرژی و شاداب خواهید بود. دلیل این موضوع آزاد شدن اندورفین در بدن شماست. این هورمون مانند مورفین آرام‌بخش و شبیه به آدرنالین پرانرژی است. این هورمون منجر به حس شادی و نشاط در شما می‌شود.

- تمرین با دوچرخه ثابت و افزایش استقامت قلبی
آیا حداقل فعالیت بدنی، شما را از نفس می‌اندازد؟ ثبت نام در یک کلاس دوچرخه ثابت، به پرورش یک جفت ریه قوی کمک می‌کند و همچنین قلب را قوی نگه می‌دارد. این یک تمرین ایده‌آل برای آن‌هایی است که می‌خواهند یک تمرین کم برخورد را شروع کنند که سیستم قلبی عروقی را تقویت می‌کند. یکی از مهمترین مزایای دوچرخه ثابت افزایش استقامت قلب و عروق در برابر تنش‌های شدید جسمی است. اگر جز آن دسته از افرادی هستید که به دلیل فعالیت کم و سبک خیلی زود از نفس می‌افتید و خسته می‌شوید، دوچرخه ثابت انتخاب بسیار درستی برای شروع ورزش است. در حین ورزش بر روی دوچرخه ثابت با یک سرعت ثابت پدال می‌زنید. این موضوع به تنفس و قوی شدن ریه و قلب کمک می‌کند و استقامت قلب را افزایش می‌دهد. اگر وقت انجام ورزش‌های سنگین و هوازی را ندارید و در عین حال می‌خواهید سالم و تندرست باشید، دوچرخه ثابت یک انتخاب درست است. با افزایش سرعت رکاب زدن و مدت زمان تمرین میزان چربی سوزی را بیشتر کنید. این تمرین یکی از بهترین تمرین‌های هوازی است. مربیان و ورزشکاران این حرکت را برای رسیدن به اندام دلخواه پیشنهاد می‌کنند.

 - تمرین با دوچرخه ثابت سرگرم کننده است.
آنچه که می‌توانید از یک کلاس دوچرخه ثابت انتظار داشته باشید، احساس سرزندگی و سرگرمی است. یک کلاس دوچرخه ثابت که شامل یک موسیقی پرانرژی و حرکات پویا است هرگز خسته کننده نخواهد بود. در هر جلسه انرژی بیشتری احساس می‌کنید زیرا این یک کلاس سرگرم کننده است.

 - ساخت و تفکیک عضله به وسیله تمرین با دوچرخه ثابت
آیا پاهایی قوی‌تر و عضلانی‌تر می‌خواهید؟ ساق پا خوش ترکیب چطور؟ شما می‌توانید با دوچرخه ثابت به این‌ها و بسیاری چیزهای دیگر دست یابید. یک کلاس دوچرخه ثابت به ساخت و تفکیک عضلات کمک می‌کند. این تمرین، فشار را روی باسن، ران‌ها و ساق‌های پا قرار می‌دهد. رکاب زدن با شدت زیاد عضلات ساق پا و ران‌ها را فعال کرده و در عین حال عضلات شکم را نیز سفت می‌کند. هر چه سریع‌تر رکاب بزنید، چربی بیشتری می‌سوزانید. آرام رکاب زدن نیز با افزایش مقاومت، عضلات را قوی می‌کند. شما به هنگام تمرین بر روی دوچرخه ثابت می‌توانید به ماهیچه‌های پا و باسن تان کمک کنید و به اندام خوش فرم دست یابید. با برنامه منظم و متوالی می‌توانید عضلات ساق و ران خود را درگیر کرده و به فرم دلخواهتان برسانید. علاوه بر تاثیری که بر روی پایین تنه می‌گذارد می‌تواند عضلات شکم را درگیر کرده و چربی‌های اضافی آن را سوزانده و به ماهیچه سازی شکم نیز کمک کند. شما با سریع رکاب زدن، چربی‌های بدن تان را می‌سوزانید و با آهسته رکاب زدن عضلات را قوی می‌کنید.

- دوچرخه ثابت یک نمونه عالی از تمرین کم برخورد
تمرین کم برخورد تمرینی است که برمفاصل فشار وارد نمی‌کند زیرا برخورد به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. تمرین دوچرخه ثابت یک نمونه عالی از تمرین کم برخورد است. دوچرخه سواری در فضای بسته، برخلاف دویدن یا آهسته دویدن، فشار زیادی بر زانوها و مفاصل وارد نمی‌کند. در عوض این تمرین تمام فشار را بر عضلات وارد می‌کند. کلاس‌های دوچرخه ثابت برای افرادی که از درد مزمن مفاصل مانند آرتریت یا نقرس رنج می‌برند مناسب است. از دیگر مزایای دوچرخه ثابت می‌توان به سطح ایمنی بالای آن اشاره کرد. این ورزش برخلاف دوچرخه متحرک بسیار کم خطر است. در هنگام دوچرخه سواری در خیابان امکان برخورد ماشین، موتور، انسان و... به شما وجود دارد. اما دوچرخه ثابت در منزل یا باشگاه قرار دارد و شما با خیال راحت می‌توانید با انجام کارهای دیگر در حین پدال زدن، به ورزش مشغول شوید. از طرفی، با وجود دوچرخه ثابت دیگر نگران دزدیده شدن دوچرخه خود نیستید!

- تمرین با دوچرخه ثابت برابر با خستگی کمتر، نتایج بهتر
کلاس‌های دوچرخه ثابت به افرادی که به باشگاه می‌روند امکان می‌دهد که بدون وارد کردن فشار بیش از حد به خودشان، به بدن‌هایشان شکل دهند. بعضی از افراد هنگامیکه مربی‌شان مانند یک گروهبان باشد بهتر عمل می‌کنند اما بقیه به تقویت مثبت بهتر پاسخ می‌دهند و کلاس دوچرخه ثابت، به تقویت مثبت توجه دارد. در حین پدال زدن با دوچرخه ثابت می توانید کتاب بخوانید و حتی از دیدن برنامه های تلویزیون لذت ببرید. این وسیله به شما این امکان را می‌دهد که بدون اینکه فشار بیش از حدی به بدن خود وارد کنید به فرم دلخواه برسید. اگر در باشگاه زیر نظر مربی تمرین می‌کنید، به دلیل نظارت او سعی شما برای رکاب زدن بیشتر می‌شود و اثرات مثبت در اندام شما زودتر نمایان می‌شود.

در کنار همه مزایای مثبت استفاده از دوچرخه ثابت اما:     

- استفاده از دوچرخه ثابت کالری کمتری نسبت به تردمیل یا اسکی فضایی می سوزاند، زیرا عضلات کمتری از بدن شما در هنگام پدال زدن درگیر می شود. پس از 30 دقیقه تمرین با دوچرخه ثابت تنها 148 کالری و برای همین مدت زمان، 236 کالری از طریق تردمیل سوازنده می شود.

- دوچرخه های ثابت باعث پرورش عضلات بالاتنه نمی شود. این وسیله تنها برای تقویت عضلات پاها و تا حدودی شکم مناسب هستند.

- این وسایل ورزشی برای استفاده ممکن است نیاز به اتصال به پریز برق دارند، بر عکس دوچرخه های معمولی که مصرف انرژی ندارند.

- اگر خود را برای مسابقات حرفه ای دوچرخه سواری آماده می کنید، دوچرخه های ثابت نمی توانند شرایط تمرین شدید در محیطی طبیعی برای مقابله با مقاومت باد، آفتاب، بارش و سطوح ناهموار زمین را فراهم کنند. اگر شما دوچرخه سوار کوهستان هستید، دوچرخه های ثابت شما را برای محیط کوهستانی آماده نمی کنند، زیرا اینها تنها برای حفظ تناسب اندام، آمادگی جسمانی و سلامت عمومی افراد مناسب هستند.

- درست است که استفاده از دوچرخه ثابت باعث افزایش تمرکز در محیط خانه می شوند، ولی لذت پدال زدن در فضاز باز بیشتر است. خستگی را به عنوان یک مانع عمده برای ورزش موثر تشخیص داده می شود. دوچرخه ثابت ممکن است تحریک روانی بالایی را برای ایجاد انگیزه در طولانی مدت فراهم نکند. هنگامی که شما خسته (از لحاظ روانی به دلیل عدم تنوع) هستید، ممکن است وسوسه شوید تمرینتان را کوتاه کنید.

- دوچرخه ثابت تا حدودی باعث تقلب در ورزش واقعی می شود. شما می توانید مقدار مسافت، سرعت و سختی در پدال زدن را به دلخواه خود سفارشی کنید، این چیزی نیست که به آن افتخار کنیم. شما تمام تمرین های خود را می توانید کنترل کنید و این چالشی واقعی نیست. اما هنگامی که در خارج از منزل پدال می زنید، در برابر هر نوع مانعی تجربه و کشف جدیدی بدست می آورید و آمادگی جسمی و ذهنی خود را بالا می برید.

- تمرین با این وسیله برای افرادی که مشکل زانو دارند حتما باید با مشورت و اجازه پزشک انجام شود.

- برای افرادی که آرتروز دارند، مناسب نیست و در صورت نیاز باید به پزشک مراجعه شود.

- برای خانم‌های باردار مناسب نیست، چون به زیر شکم فشار وارد می‌کند و برای جنین خطرناک است.

- برای کسانی که کمردرد‌های مزمن دارند؛ باید طبق برنامه مناسب و زیر نظر پزشک و مربی به اجرای تمرین بپردازند.

دوچرخه ثابت بهتر است یا متحرک؟


در اکثر موراد استفاده از دوچرخه ثابت بیشتر توصیه می شود به خصوص افرادی که وزن بالایی دارند، مبتلایان به پوکی استخوان یا کسانی که دچار مشکلات بینایی یا تعادلی هستند بهتر است از دوچرخه ثابت استفاده کنند. اکثر این افراد نمی توانند از دوچرخه متحرک استفاده کنند زیرا به دلیل مشکلاتی که دارند، ممکن است تعادل خود را از دست بدهند و دچار شکستگی و صدمه های جسمانی شوند. در حالی که دوچرخه ثابت از ثبات بیشتری برخوردار است، تعادل آن ها را حفظ می کند و می توانند از فواید این ورزش بهره ببرند.


برای افرادی که درد جلوی زانو دارند، استفاده از دوچرخه چه ثابت و چه متحرک توصیه نمی شود. البته این موضوع مطلق نیست و با تنظیم زین دوچرخه، به نحوی که زانو زیاد خم نشود، می توان از درد زانو جلوگیری کرد ولی به هر حال به این افراد توصیه می شود به جای دوچرخه سواری، پیاده روی یا شنا انجام دهند. برای استفاده از دوچرخه متحرک فرد باید از لحاظ بینایی، حسی و تعادلی کاملا سالم باشد

دوچرخه ثابت برای چه افرادی مناسب است؟


استفاده از این دوچرخه ها به همه افراد به خصوص افرادی که مشکل تعادل دارند یا مبتلا به صرع هستند یا اختلال بینایی یا مشکلات ارتوپدی پا دارند، توصیه می شود. به دلیل این که افراد تعادل بیشتری روی آن ها دارند و با خطر کمتری مواجه هستند. در ضمن این ورزش برای افرادی که دچار پوکی استخوان هستند، به دلیل این که حین دویدن یا راه رفتن امکان شکستگی در این افراد بسیار است، توصیه می شود؛ به شرط این که زیاد روی فرمان دوچرخه خم نشوند و تنه شان حالت ایستاده و صاف داشته باشد.


افراد دیابتی که دچار زخم پا هستند و راه رفتن طولانی باعث زخم شدن پاهای آنها می شود نیز بهتر است از این دوچرخه ها استفاده کنند. استفاده از این دوچرخه ها برای افرادی که اخیرا روی زانوی خود عمل جراحی انجام داده اند یا خانم های جوانی که مشکل زانو دارند و بیشترین ناراحتی، درگیری مفصل کشکک و استخوان ران است، توصیه نمی شود.


در صورتی که این افراد زاویه پا را با رکاب تنظیم کنند می توانند از این دستگاه استفاده کنند در غیر این صروت بیش از حد خم شدن زانوها باعث تشدید درد می شود. در ضمن هنگام استفاده از این دستگاه بهتر است که دوچرخه متناسب با شرایط فرد تنظیم شود یعنی فاصله زین با زمین و زین تا رکاب ها و زین با فرمان متناسب باشد.


سایز دوچرخه نیز باید مناسب باشد و مهم تر از همه این که دوچرخه های موجود رد سالن های بدنسازی دارای تنظیم مقاومت هستند و افراد تازه کار باید حداقل در یکی دو هفته اول از تنظیم مقاومت خودداری کنند.

  • در هنگام دوچرخه سواری باید به چند نکته مهم توجه داشته باشید :

۱- فاصله و ارتفاع افقی و عمودی زین باید کاملا مناسب باشد زیرا درست نبودن فرم بدن در هنگام ورزش سبب آسیب دیدگی کمر و زانو می گردد .

۲- نوشیدن آب قبل و بعد و حین ورزش الزامی است

۳- در صورت داشتن هرگونه درد در نواحی زانو و کمر و یا هرگونه درد آرتروزی از دوچرخه سواری خودداری کنید

۴ - در ابتدای تمرین ممکن است که در ناحیه عضلانی ( کمر، باسن، شکم، ران، ساق پا ) دچار کوفتگی و درد شوید که با فعالیت به مرور زمان این درد از بین خواهد رفت . ( این درد فقط در اولین روزهای ورزش به سراغ فرد می آید)

۵- در صورت داشتن هرگونه بیماری تنفسی، قلبی – عروقی، دیابت، آرتروز، عفونی قبل از انجام فعالیت با دوچرخه حتما با پزشک خود مشورت کرده و از او راهنمایی های لازم را جهت چگونگی نحوه انجام فعالیت دریافت کنید .

6- شورت ورزشی بالتشک دار و کفش مناسب بپوشید.
7- دستورات آموزشی مربوط به تنظیمات دوچرخه و برنامه ریزی آن را بخوانید.
7- زین دوچرخه را طوری تنظیم کنید که هنگام نشستن بر روی آن ساق پای تان هنگامی که پدال در پایین ترین نقطه خود است، اندکی خم شده باشد.
8- پا زدن را به آهستگی بدون مقاومت یا با دنده پایین شروع کنید.
9- به تدریج دنده و مقاومت را بال ببرید.
10- می توانید حالت بالارفتن از تپه را با بالا بردن مقاومت و «ایستادن» هنگام پا زدن شبیه سازی کنید. به طور مشابهی با برداشت مقاومت و پایین آوردن دنده حالت سرزیرشدن از شیب را بازسازی کنید.
11- برای این که عضلات هامسترینگ (عضلات پشت ران) و عضلات گلوتئال (عضلات باسن) را بیشتر تمرین دهید، می توانید از پدال های بدون تسمه گیرنده استفاده کنید.
12- همیشه پس از ورزش با دوچرخه ثابت خودتان را سرد کنید و تمرین های کششی انجام دهید.

ferdowsi_sport@

ثبت نام در مسابقات ورزشی

ثبت نام قهرمانان ورزشی

مسابقه فوتسال چندجانبه در کشور عراق