تاریخچه اداره کل تربیت بدنی دانشگاه تهران:

فعالیت‌های ورزشی در دانشگاه تهران هم‌زمان با افتتاح دانشگاه در سال ۱۳۱۳ شروع شد. در اسناد به دست آمده از سال‌های نخست تأسیس دانشگاه تهران، مکرر از آقای رابرت گیبسن و گوگبتلیانز نام برده شده است. به نظرمی‌رسد این اشخاص در آن سال‌ها برای راه اندازی سازمان ورزش دانشگاه تهران نقش مؤثری ایفاکرده‌اند. در این سال‌ها فضاهای ورزشی دانشگاه شامل دو زمین چمن فوتبال، پنج زمین مجهز تنیس، یک استخر روباز، سالن ژیمناستیک، تالار تمرین وزنه برداری، سالن کشتی و سالن تمرین شطرنج بوده است. زمین چمن شماره یک دانشگاه در پردیس مرکزی، روبروی در ورودی اصلی و دانشکده‌های هنرهای زیبا و ادبیات قرار داشت که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به محل اقامه نماز جمعه تهران تبدیل شد. در سال‌های اخیر با توجه به تحول در تشکیلات و تقسیمات اداری دانشگاه تهران، امور تربیت بدنی با عنوان جدید اداره‌کل تربیت بدنی، زیر مجموعه حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه محسوب می‌شود.

تاريخچه دانشكده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران:

برای اولین بار رشته تربیت بدنی در سال 1345 در دانشكده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران در قالب گروه تربیت بدنی تشكیل گردید. در سال های 1347 و 1348 طی دو دوره 35 دانشجو پسر و 15 دانشجو دختر پذیرش شده و مشغول بتحصیل شدند. این گروه پس از حدود 13 سال عدم ذیرش دانشجو مجدداً در سال های 1360 تا 1367 اقدام به پذیرش تعداد محدودی دانشجو در مقاطع كارشناسی و یك دوره در مقطع كارشناسی ارشد نمود.

در سال 1367با ادغام هیئت علمی گروه تربیت بدنی دانشكده علوم تربیتی و اعضاء هیئت علمی و كارشناسان امور تربیت بدنی، دانشكده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران شكل گرفت.

برای تاسیس دانشكده وجود سه گروه آموزشی ضروری بود، لذا گروههای سه گانه ذیل شكل گرفتند.

  • گروه بهداشت و طب ورزشی
  • گروه آموزشی مبانی علوم زیستی
  • گروه آموزشی مبانی علوم انسانی

در بدو تاسیس دانشكده تربیت بدنی و علوم ورزشی اعضاء هیئت علمی و كارشناسان در گروه های مختلف بر حسب تخصص نسبی و علاقه شخصی انتخاب شدند و مسئولیت هدایت و برگزاری كلاسها در دو مقطع كارشناسی و كارشناسی ارشد بر عهده گروه های آموزشی قرار گرفت.

پس از تصویب دوره دكتری در چهار رشته فیزیولوژی ورزشی، مدیریت و برنامه ریزی در تربیت بدنی، حرکات اصلاحی و آسیب شناسی، و رشد و یادگیری و تکامل حرکتی، گروه های آموزشی نسبت به جذب دانشجو برای مقطع دکتری اقدام نمودند.

 

هم اکنون گروههای آموزشی زیر در دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی فعال می باشند:

  • رفتار حرکتی
  • رشد و تکامل حرکتی
  • فیزیولوژی ورزشی
  • بهداشت و طب ورزشی (بیومکانیک ورزشی)
  • مدیریت ورزشی
  • روانشناسی ورزشی

منبع: سایت های اداره کل تربیت بدنی (https://gope.ut.ac.ir/fa) و دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران (http://sport.ut.ac.ir/about.asp)

ferdowsi_sport@

ثبت نام در مسابقات ورزشی

ثبت نام قهرمانان ورزشی

مسابقه فوتسال چندجانبه در کشور عراق